سفارش تبلیغ
صبا ویژن
شما را نمایاندند اگر مى‏دیدید ، و راه نمودند اگر مى‏یافتید ، و شنواندند اگر مى‏شنیدید . [نهج البلاغه]
صبح سعادت: سربلندی عدالت ابادانی

آنچه درپی می آید مختصر کلامی است درراستای انتخاباتی پر شور ازناحیه مردم در 12/12/90رغم خواهد خورد:

وبا مرور جریانات متعددی درتمامی انتخاباتهای جدی در نظام مقدس ج.ا.ا ودرسایر جوامع تماما مشی وروش اعتدال مورد اقبال مردم بوده است ، بنحویکه مشی تند وافراط گری مطرود شده است ،بدین نحو عقلانیت حکم می کند به مشی اعتدال با رهبری عاقلان مقبول ومشهور به حسن خلق در انتخابات آینده باتاکید بر حضوری همه جانبه ومقبول باارائه افراد این چنین جهت حضوری فعال پرشور وموفقیت آمیزدرتوسعه ورعایت رفاقت وصمیمت در تمام گروههای هم مشبی با تاکید براصول سه گانه دیانت، عقلانیت،اعتدال،در جهت ارائه خدمت صادقانه به همه مردم پر آوازه ،هوشمند وفهیم ایران اسلامی کهن راسرلوحه کار خویش قراردهیم.ودر این مقطع از تاریخ حساس میهن یقینا آندسته ازگروهها وافرادی که مشی اعتدال رادر عمل وگفتار در پیش گیرند مورداقبال عامه قرارخواهند گرفت وآیندگان نیز در این مورد هم چون گذشته قضاوت عادلانه ای خواهد نمود. واما

ازمنظرقرآنی، وبا سرلوح قراردادن آیه شریفه وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ  جهت پرهیز ازتفرقه وتشنج درناملایمات درونی وپیرامونی که مستکبرین برجهان حکم فرمانموده اند خودمان تکلیف خودمان را در عرصه بین الملل وداخلی بایدرقم زنیم .درسیریه نبوی وائمه(ع) ،اندیشمندی واندیشه ورزی، ارسطوئی،افلاطونی وبقراطی ویا رورتی(اندیشمند معاصر)بایستی به بازیگران فردی وجمعی عرصه سیاست یادآورشد که جامعه امروز مابیش وپیش ازهرزمان دیگری نیازمند مشی ومرام ومسلک وحدت گسترواعتدالی ومیانه روی است.به زبان ارسطوئی ؛سعادت ایرانی وجامعه ایران امروز،درگروآراستن رفتارهای سیاسی خود به فضیلت اخلاقی بنام همگامی وهمدلی واعتدال است.با مرام ابن مسکویه باید گفت درپرتواعتدال میتوان خیر عمومی ولذت زندگی رابه مردم ارزانی داشت وآنان راازچنبره رنج ودرد رهانید ودرسایه آموزهای رورتی ،آنان رابه ترویج اعتدال ومدارا ،حمایت ازتنوع وتکثر ،احترام به افکار عمومی جامعه ،مطلق وقدسی نکردن خودوپندارهای خود،سیرت وصورتی شیطانی نبخشیدن به رقبای خودو..دعوت نمود.والبته یادمان باشد که مشی تندروی مطرود مردم دربزنگاههای تاریخ بوده است ودر پایان بعنوان اصلی ترین موضوع روز یادآور می شوم که با مددخواهی از خدای متعال وباتوجه به آیه شریفه: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ أَطِیعُواْ اللّهَ وَأَطِیعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِی الأَمْرِ ...درراستای حفظ انسجام و رشدهمدلی وعنایت تام وتمام به منویات ورهنمودهای ثمر بخش وگره گشای مقام معظم رهبری (حفظ اله)  باحضوری محکم واستواردرعرصه انتخابات(12/12/90) آتی مجلس شورای اسلامی درامتدادحفظ خون شهدا وپاسداری وتداوم راه امام راحل بنیانگذار جمهوری اسلامی باانتخاب افرادی امین باتاسی از قرآن کریم :

إِنَّ اللّهَ یَأْمُرُکُمْ أَن تُؤدُّواْ الأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا (خدا به شما فرمان مى‏دهد که امانتهایتان را به امین تان بسپارید)

رقم زنیم.انشاالله.

." ولله العزت ولرسوله وللمومنین" همانا عزت ازآن خداپیامبر(ص)ومومنان است.منافقین آیه 8. والسلام علی من التبع الهدا.

 

امین مردم محمدامین جلیلوند

 روانشناس ومدرس دانشگاه


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط محمد امین جلیلوند 90/7/5:: 8:12 صبح     |     () نظر

 

از جمله هدف های روانشناسی را می توان تامین نیازمندیها در موجود زنده از قبیل ایجاد نشاط و حالتی برای فعالیت و در نتیجه انجام اعمال و رفتارها و برآوردن نیازهای اساسی و ضروری زندگی و ادامه آن به طور کلی هماهنگ کردن انسان ها با محیط زندگی دانست (1) .

طبیعی است که انگیزه های فراوانی انسانها دارند که در انجام این اهداف تاثیر دارند و می توان این انگیزه ها را به دو بخش اصلی تقسیم نمود:
1- انگیزه های فیزیولوژیک;
2- انگیزه های روانی انگیزه های فیزیولوژیک به نیازهای مربوط به جسم و عوارضی که در بافت های بدن، مانند کمبود مواد لازم برای بدن یا به هم خوردن تعادل آن به وجود می آیند، مربوط می شود.

این انگیزه ها، رفتار فرد را به جهت اهدافی که نیازهای فیزیولوژیک بدن را برآورده می سازند راهنمائی و یا نقص و کمبودی را که گاهی در بافت های بدن به وجود می آورد، جبران و روح و بدن را به حالت توازن در می آورد.

انگیزه های روانی نیز در جریان رشد نیازهای معنوی فردی و اجتماعی انسان تاثیر به سزائی دارند.

در قرآن مجید که از هرگونه تحریف و تغییر مبرا هست، روی انجام این انگیزه ها به نحو کامل و صحیح برای تامین اهداف عالی تعیین شده در شرایع آسمانی غیر تحریف شده تاکیدهای فراوانی انجام شده است. حکمت فراگیر خداوند که نعمت های خود را به مخلوقاتش عطا فرموده، چنین اقتضا می کند که در آنها ویژگیها و صفات مخصوصی به ودیعه بگذارد و آنها را شایسته انجام وظائفی بکند که برای انجام آنها آفریده شده اند خداوند از زبان حضرت ابراهیم علیه السلام در قرآن در مقام اثبات وجودش چنین نقل می کند:

«...ربنا الذی اعطی کل شئ خلقه ثم هدی » «خدای ما آن کسی است که همه موجودات عالم را نعمت

وجود بخشیده، سپس به راه کمالش هدایت کرده است » (2) .


و در سوره «اعلی » آیه 1- 3 در مقام توصیف صانع عالم و آفریدگار جهان و همه مخلوقات از جمله انسانها چنین می فرماید:

«سبح اسم ربک الاعلی الذی خلق فسوی والذی قدر فهدی » «ای پیامبر به نام خدای خود که برتر و بالاتر از همه موجودات است، به تسبیح و ستایش مشغول باش، آن خدائی که عالم را آفرید و همه آنها را به حد کمال خود رسانید و آن خدائی که هر چیز را قدر و اندازه داد و به راه کمالش هدایت نمود» .

چنانچه خوانندگان توجه دارند، این انگیزه ها و عوامل حیات فیزیولوژی، توازن لازم و کافی برای ادامه زندگی را در انسانها فراهم می سازند و طبق تحقیقات جدید دانشمندان فیزیولوژی در بدن انسان و حیوان نوعی تمایل طبیعی نسبت به حفظ توازن ثابت در باطن و فطرت و سرشت انسان ها وجود دارد. این، همان نظریه ای است که چهارده قرن قبل در قرآن مجید اصول آن را در آیات متعددی چنین بیان فرموده است. از جمله این آیات، آیه 19 از سوره «حجر» است:

«والارض مددناها و القینا فیها رواسی و انبتنا فیها من کل شئ موزون » «زمین را گسترانیدیم و در آن، کوههای عظیم بر نهادیم و از آن هر چیز را مناسب و موافق با حکمت و عنایت برویانیدیم » .

و در آیه دیگری (در سوره فرقان، آیه 2) می فرماید:

«و خلق کل شئ فقدره تقدیرا» «خداوند همه چیز را آفرید، آنگاه آن را در اندازه معینی قرار داد» .


و در آیه دیگر (3) می فرماید:

«و کل شئ عنده بمقدار» «... هر چیزی نزد او به اندازه است » .

پس انحاء تقدیر و توازن در خلقت الهی یک اصل مهم اساسی است که براساس آن موجودات را مطابق با مصالح و نیازهای آنها آفریده، و برای هر شی ای آنچه را که لازمه ادامه زندگی و حیات اوست، اعطاء کرده است:

«انا کل شئ خلقناه بقدر» «ما همه چیز را در اندازه های مشخص و معینی آفریدیم » .

پس ایجاد توازن روحی و جسمی یک هدفی است که در علوم مربوط به انسان و حیوان از جمله روانشناسی از دیدگاه قرآن، مساله ای است مهم و قابل طرح. و انگیزه ها و عوامل فراوانی در تامین این هدف و انجام آن به نحو نیکو وجود دارد از قبیل عوامل حفظ ذات، در سوره های طه، 17- 120- سوره نمل آیات 17، 18، 80 و 81- سوره توبه آیه 120- سوره بقره، آیه 155- سوره نحل آیه 112- سوره قریش آیه 3 و 4 و غیر اینها از آیات فراوان در قرآن که به توضیح انگیزه ها و انجام بهینه هدف ایجاد توازن در جسم و روح می پردازند از جمله آنها بیان انگیزه بقاء نوع و انگیزه جنسی و غیر اینها (سوره حجرات، 13- نساء، 1- نحل، 72 و...) .


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط محمد امین جلیلوند 90/7/4:: 6:34 عصر     |     () نظر

 

از جمله هدف های روانشناسی را می توان تامین نیازمندیها در موجود زنده از قبیل ایجاد نشاط و حالتی برای فعالیت و در نتیجه انجام اعمال و رفتارها و برآوردن نیازهای اساسی و ضروری زندگی و ادامه آن به طور کلی هماهنگ کردن انسان ها با محیط زندگی دانست (1) .

طبیعی است که انگیزه های فراوانی انسانها دارند که در انجام این اهداف تاثیر دارند و می توان این انگیزه ها را به دو بخش اصلی تقسیم نمود:
1- انگیزه های فیزیولوژیک;
2- انگیزه های روانی انگیزه های فیزیولوژیک به نیازهای مربوط به جسم و عوارضی که در بافت های بدن، مانند کمبود مواد لازم برای بدن یا به هم خوردن تعادل آن به وجود می آیند، مربوط می شود.

این انگیزه ها، رفتار فرد را به جهت اهدافی که نیازهای فیزیولوژیک بدن را برآورده می سازند راهنمائی و یا نقص و کمبودی را که گاهی در بافت های بدن به وجود می آورد، جبران و روح و بدن را به حالت توازن در می آورد.

انگیزه های روانی نیز در جریان رشد نیازهای معنوی فردی و اجتماعی انسان تاثیر به سزائی دارند.

در قرآن مجید که از هرگونه تحریف و تغییر مبرا هست، روی انجام این انگیزه ها به نحو کامل و صحیح برای تامین اهداف عالی تعیین شده در شرایع آسمانی غیر تحریف شده تاکیدهای فراوانی انجام شده است. حکمت فراگیر خداوند که نعمت های خود را به مخلوقاتش عطا فرموده، چنین اقتضا می کند که در آنها ویژگیها و صفات مخصوصی به ودیعه بگذارد و آنها را شایسته انجام وظائفی بکند که برای انجام آنها آفریده شده اند خداوند از زبان حضرت ابراهیم علیه السلام در قرآن در مقام اثبات وجودش چنین نقل می کند:

«...ربنا الذی اعطی کل شئ خلقه ثم هدی » «خدای ما آن کسی است که همه موجودات عالم را نعمت

وجود بخشیده، سپس به راه کمالش هدایت کرده است » (2) .


و در سوره «اعلی » آیه 1- 3 در مقام توصیف صانع عالم و آفریدگار جهان و همه مخلوقات از جمله انسانها چنین می فرماید:

«سبح اسم ربک الاعلی الذی خلق فسوی والذی قدر فهدی » «ای پیامبر به نام خدای خود که برتر و بالاتر از همه موجودات است، به تسبیح و ستایش مشغول باش، آن خدائی که عالم را آفرید و همه آنها را به حد کمال خود رسانید و آن خدائی که هر چیز را قدر و اندازه داد و به راه کمالش هدایت نمود» .

چنانچه خوانندگان توجه دارند، این انگیزه ها و عوامل حیات فیزیولوژی، توازن لازم و کافی برای ادامه زندگی را در انسانها فراهم می سازند و طبق تحقیقات جدید دانشمندان فیزیولوژی در بدن انسان و حیوان نوعی تمایل طبیعی نسبت به حفظ توازن ثابت در باطن و فطرت و سرشت انسان ها وجود دارد. این، همان نظریه ای است که چهارده قرن قبل در قرآن مجید اصول آن را در آیات متعددی چنین بیان فرموده است. از جمله این آیات، آیه 19 از سوره «حجر» است:

«والارض مددناها و القینا فیها رواسی و انبتنا فیها من کل شئ موزون » «زمین را گسترانیدیم و در آن، کوههای عظیم بر نهادیم و از آن هر چیز را مناسب و موافق با حکمت و عنایت برویانیدیم » .

و در آیه دیگری (در سوره فرقان، آیه 2) می فرماید:

«و خلق کل شئ فقدره تقدیرا» «خداوند همه چیز را آفرید، آنگاه آن را در اندازه معینی قرار داد» .


و در آیه دیگر (3) می فرماید:

«و کل شئ عنده بمقدار» «... هر چیزی نزد او به اندازه است » .


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط محمد امین جلیلوند 90/7/4:: 6:0 عصر     |     () نظر

علم آموزی، وظیفه ای همگانی

حضرت محمد(ص) می فرمایند: «آموختن علم بر هر مسلمانی واجب است». قبل از ظهور  اسلام، بعضی از جوامع متمدن تحصیل علم را از حقوق و امتیازات طبقات خاص می دانستند  و برای سایرین چنین حقی قایل نبودند؛ اما در اسلام نه تنها «آموختن دانش»، به عنوان  یک حق از امتیازات کسی نیست، بلکه تحصیل آن بر همه افراد واجب است  .

تحصیل علم شرطی سنی ندارد  .

ممکن است تکلیف یا عملی از لحاظ زمان محدودیت داشته باشد و در هر زمانی نتوان به  آن پرداخت مثلاً روزه واجب، وقت و زمان معین دارد و نیز نماز در وقت معینی باید  گزارده شود. اما تحصیل علم به هیچ زمان و سن و سالی محدود نمی شود. در حدیث آمده است:

«در همه عمر، از گهواره تا لحظه مرگ، در جستجوی علم باشید».

دانش آموزان، مهم ترین سرمایه

دانش آموزان مهم ترین سرمایه های حال و آینده کشورند؛ زیرا دو ویژگی مهم «تحرک و شادابی» و «پاکی و معصومیت» را در خود جمع کرده اند همان طور که در دوران پیروزی انقلاب و نیز در دوران جنگ تحمیلی به واسطه این دو ویژگی، ثمرات زیادی از سوی دانش آموزان نصیب کشور شد، در مرحله سازندگی نیز بهره های فراوانی می توان از این سرمایه عظیم برد. اما مهم ترین سرمایه های آینده اند، زیرا عامل اصلی انتقال ارزش های ملی و مذهبی به نسل پس از خودند و از طرفی سرمایه های مورد نیاز آینده کشور در زمینه های مختلف فنی، تخصصی و آموزشی را فراهم می کنند.

توقعات غیرمنطقی

باید در توقعات و رفتار خود همیشه تعادل را حفظ کنیم. افراط در هر کاری بد است. روش های نادرست و رفتارهای غلط، چهره ارزش ها را زشت و منفور می کند. توقعات غیرمنطقی، تکرار مکررات، تأکیدهای خسته کننده، سرکوفت زدن و تحقیر کردن در مورد درس، عبادت، کار و مانند آن نتایج نامطلوبی را در پی خواهد داشت.

رفتار غیرمنطقی

برخی والدین درس فرزندان خود را بهانه ای برای ابراز ناراحتی ها و بی حوصلگی های خود قرار می دهند، و برای رفع سر و صدا و شیطنت فرزندان، آنها را به نشستن و درس خواندن مجبور می کنند و برای متقاعد کردن، محکوم کردن و ساکت کردن آنها پیوسته از درس خواندن آنان ایراد می گیرند. این رفتار غیرمنطقی که متأسفانه در روابط خانواده ها با دانش آموزان فراوان مشاهده می شود، درس را به ابزاری برای فشار و اعمال خشونت و برهم زدن تمایلات طبیعی فرزندان مبدل می سازد و موجب ایجاد نفرت نسبت به درس می شود.

دوست درس خوان

بسیاری از دانش آموزان در تنهایی، حال و حوصله درس خواندن ندارند؛ زود خسته می شوند یا گرفتار چرت و کسالت می شوند. اگر تو از این دسته افرادی، بهتر است دوست و همراه مناسبی برای خود دست و پا کنی تا با یکدیگر به مطالعه و مباحثه بپردازید. البته باید مراقب باشی که این کار به جای افزایش سرعت و پیشرفت کار، خدای نخواسته باعث سرگرمی و اتلاف بیشتر وقت تو نشود.


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط محمد امین جلیلوند 90/7/3:: 9:18 صبح     |     () نظر

پیامدهای رفتارمذهبی

کرونوبیولوژی(2) یا زیست شناسی زمان، دانشی است که به پدیده های زیستی و تغییرات آنها متناسب با زمان (شب، روز، ماه وسال) می پردازد. این دانش در رابطه با تغییرات زیستی و ارتباط آن با زمان است. در خصوص شعایر، یکی از متغیرها این است که این شعایر باید در زمان خاصی انجام گیرند؛ برای نمونه، نماز دارای اوقات برگزاری مشخصی است. امروزه مشخص شده است که ترشح بسیاری از هورمون ها، دوره ای و متناوب است؛ یعنی برای مثال، در طول یک شبانه روز، به صورت یکنواخت ترشح نمی شوند؛ بلکه بعضی از هورمون ها بیشتر در ساعت های اولیة شب و در نیمه شب، و برخی نیز در فاصلة بین طلوع فجر و طلوع خورشید صبحگاهی ترشح می شوند.(3)
باپیشرفت علم مشخص شده است که استراحت و خواب در ساعت های اولیة تاریکی پس از وقت نماز عشا، در مقایسه با ساعت های پایانی شب، برای تقویت قوای جسمانی و روحی، وترمیم و بازسازی در بدن انابولیسم (4 )بسیار مؤثر است. در این ساعت ها هورمون رشد(5) در خون، به بالاترین میزان می رسد. سفارش اسلام به خواب اول شب و بیداری ساعات پایانی شب و تأکید بر بیدار ماندن به هنگام بین الطلوعین – فاصلة بین طلوع سپیدة صبح و طلوع خورشید که زمان عبادت و هم زمان مقارن با افزایش هورمون های استرس زا کورتیزول،(6) آدرنالین(7) و گلوکو کورتیکوئیدها (8) است یک توصیه و راهبرد بسیار 
 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط محمد امین جلیلوند 90/7/3:: 9:12 صبح     |     () نظر
<      1   2   3   4   5      >