سفارش تبلیغ
صبا ویژن
به خدا که این دنیاى شما در دیده من خوارتر از استخوان خوکى است که در دست گرى باشد . [نهج البلاغه]
صبح سعادت: سربلندی عدالت ابادانی

بنام هستی بخش توانا

بهداشت روان زنان

 

 

مقدمه:به جهت اهمیت وتاثیر مادران  مطالب زیر پیرامون تاثیر بهداشت روان زنان بر سلامت اجتماعی ارائه می شود؛رکن رکین امنیت روانی دراین موقعیت ووضعیت که جامعه درحال گذار از سنت به صنعت یا مدرنیته میباشد زنان ومادران هستند. زن موجودی ظریف،بااحساس وعاطفه قوی است که خداوندمتعال اورا آفرید تابخشی ازباررسالت تعلیم وتربیت جامعه رابردوش گیرد ودرمسیر کمال گام بردارد.خداوندزن که مظهر جمال الهی است راآفریدواورامایه آرامش وسکون همسرقرارداد،تاخانه وخانواده رادرسایه عطوفت ورحمت ومودت ،مایه بقای زندگی گرداند.دین اسلام زن راازجایگاه زن بودنش موردتقدیرقرارمی دهد.علی (ع) به نقل ازپیامبردراین مورد می فرماید"احترام بانوان را پاس نمی داردمگرکسی که بزرگوار وکریم است وبه ایشان اهانت نمی نماید مگرکسی که پست وفرومایه است."وباز درجای دیگر می فرمایند :اگر فرزندتمام عمردرحق مادرش سنگ تمام بگذاردوهمه نوع خدمت و محبت نماید ، به جرات نمی تواند حتی حق یک روززحمت بارداری وی راجبران کند.

     امنیت روانی اعضای خانواده در محیط خانه وجامعه به آسایش وآرامش خانمها مربوط می شود، درجایی به نقل ازامام پارسایان علی (ع)آمده است که دوستی تمام عالم بیرون از محیط خانه برای مردان درصورت فقدان دوستی در منزل بی فایده است وبرعکس دشمنی تمام عالم بیرون درصورت دوستی همسرآزارنده نمی باشد ؛آیاتابحال ازخود پرسیده اید چرا؟ می دانیم بهداشت روان چیزی فراتر از فقدان یا نبود بیماری است .بعد مثبت بهداشت روان که  سازمان بهداشت جهانی روی آن تکیه دارد. در تعریف سلامتی لحاظ شده است (سلامتی یک حالت رفاه فیزیکی  روانی و اجتماعی است نه فقط فقدان بیماری و یا ناتوانی .)ومفهوم بهداشت روان شامل رفاه ذهنی ،احساس خود توانمندی ،کفایت ،درک همبستگی بین نسلی و توانایی تشخیص استعدادهای بالقوه هوشی وعاطفی در خود است . بگونه ای دیگر میتوان گفت : بهداشت روان حالتی از رفاه است که در آن فرد توانایی هایش را باز می شناسد و قادر است با استرسهای معمول زندگی تطابق حاصل کرده از نظر شغلی مفید وسازنده باشد و به عنوان بخشی از جامعه با دیگران مشارکت وهمکاری داشته باشد . بهداشت روان به همه ما مربوط است نه فقط به کسانی که از بیماریهای روانی رنج می برند .

  عوامل موثر بربهداشت روانی  :

بهداشت روانی افراد متاثر از عوامل متعددی است،  اگر چه این عوامل به صورت جداگانه مورد مطالعه قرار می‌گیرند ولی در واقع این موضو  ع چند وجهی متاثر از یکدیگر است. بدین معنی که افراد به علت شرایط محیطی یا عوامل  فردی تعادل و آرامش روحی شان دچار تغییراتی می‌شود و هر چه شدت این عوامل زیادتر  باشد، تاثیر و تهدیدش بیشتر خواهد بود. عواملی همچون : "عدم برآورده شدن نیازهای  اولیه، ناکامی، استرس، یادگیری، مسائل اجتماعی و رسانه های جمعی و... از عمده ترین  تاثیرگذاران بر بهداشت روانی هستند.

سلامتی چیست؟    سلامتی، رفاه و آسایش جسمی، روانی و اجتماعی است و نداشتن بیماری به تنهایی به معنای سلامتی نیست.

سلامت روان یعنی چه؟   تامین و حفظ سلامت روانی، فردی و اجتماعی به طوری که فرد بتواند فعالیت‌های روزمره خود را به خوبی انجام دهد، با افراد خانواده و محیط خود ارتباط مناسب برقرار نماید، و رفتار نامناسب از نظر فرهنگ و جامعه خود نداشته باشد.

ارتقاء سلامت زنان چیست؟    فرایند توانمندسازی زنان به گونه‌ای که زنان بتوانند نه تنها در سلامت خود نقش داشته باشند بلکه باعث افزایش و بهبود آن نیز شوند.

 به عبارت دیگر:

ارتقاء سلامت روان زنان = توانمند سازی زنان

   توانمند سازی زنان فرایندی است که طی آن زنان برای غلبه بر موانع پیشرفتشان ،فعالیت هایی را انجام می‌دهند که باعث تسلط آنها بر تعیین سرنوشتشان می‌شود.

   تامین و ارتقاء سلامت روان زنان نیاز به توجه جدی به سلامت و حقوق زنان دارد.   تامین این سلامتی ابعاد متفاوتی دارد که بخشی به عهده جامعه ، والدین و فرزندان و بخشی به عهده مردان می‌باشد و در این میان نقش مردان در ارتقاء سلامت روان زنان از اهمیت خاص و چشمگیری برخوردار می‌باشد. نقش مادری زن اگر به خوبی مورد توجه قرارگیرد زن را درجایگاهی بسیار بالاتر و موثرتر از مرد درجامعه انسانی قرار می دهد ، اما تفکر مادی به گونه ای در به ابتذال کشاندن زنان تلاش نموده که این موجود متعالی امروز به بازیچه ای در دستان هوس بازان شیطان صفت تبدیل شده است . با تاسف و شرمساری باید گفت که در دنیای مدرن ، تجارت زنان و دختران پس از مواد مخدر از سوداور ترین انواع قاچاق به شمار می آید .

مقام زن به ویژه نقش مادری او در پیشگاه خداوند و اولیای دین بسیار بلند و ارزشمند است . پیامبر گرامی (ص) می فرماید : (بهشت زیر پای مادران است) ودر جای دیگر می فرماید : (هنگامی که زن بار دارمی شود ، همانند روزه دار شب زنده دار است که با جان و مال خود ، در راه خدا جهاد می کند .) آنگاه که قرآن در صدد احترام پدر و مادر بر می آیدبه دو بیان از آنها یاد می کند در یک بیان تعبیر به والدین کرده و هر دو را مورد احترام و تکریم قرار می دهد . ولی در بیان اختصاصی ، به تکریمی خاص از مادر می پردازد . جالب انکه این سخن حضرت حق ، تذکر یک وظیفه اختصاصی را بیان می کند ، بلکه بیانی حق شناسانه و تشکر آمیز   از زن ، به عنوان مادر است . این تشکر اختصاصی حضرت حق از زن در برابر مرد ، نشان از تکریم مادر بودن و بزرگی منزلت وی دربارگاه قدس الهی است . به راستی میان آنچه در نگاه اسلام از مقام و منزلت زن دیده می شود با آنچه تفکر مادی گرای مغرب زمین به ارمغان آورده تفاوت بسیاردارد .


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط محمد امین جلیلوند 90/7/12:: 5:15 عصر     |     () نظر

نکات اساسی:حال   شما مردان اگر تمایل به ارتقاء سلامت روان همسرتان وبرخورداری ازخانواده سرآمد،پایدارو مستحکم وکارآمد دارید ودرصدد تربیت فرزندان شکوفا هستید وایجاد رابطه‌ای صمیمانه با او درسردارید به نکات زیر توجه خاص داشته باشید:

1-    زنان را درک کنید:   شما باید نیازهایشان، عواطفشان، شادی، ناراحتی، سرزندگی، کسالت و خوب و بدشان را درک کنید. به ویژه اگر مورد بی مهری قرار گرفته‌اند، باید موقعیت آنان را درک و با آنان همدلی نمایید.

 2-    زن‌ها گفتگو را دوست دارند:    زن با صحبت کردن تخلیه می‌شود. اگرچه به نظر شما او در صحبت کردن افراط می‌کند، هرگز او را از گفتن باز ندارید.

3ـ گوش دهید:   اولین نشانه درک شما از ازن این است که به صحبت‌هایش به دقت و با توجه گوش دهید. هنگام صحبت او با دست‌هایتان ور نروید، روزنامه نخوانید، سرتان را بالا بیاورید، صمیمانه نگاهش کنید و   …

4ـ از بیان راه‌حل‌های کوتاه و قطع گفتار او خودداری نمایید:    با سرعت چاره‌جویی و تدبیر نکنید. زن نمی‌گوید که شما چاره‌جویی کنید بلکه می‌گوید تا مسئله را بیان کرده باشد، برای مثال :   می‌گوید سرم درد می‌کند. نگویید: برو دکتر. بگذارید به صحبت‌ها ادامه دهد.

 5- از او بخواهید تا بیان کند:    نه تنها از گوش کردن اجتناب نکنید، حتی از او پرسش هم بکنید تا بیشتر توضیح دهد و حرف بزند.

6- زن به توجه نیاز دارد:   به او توجه کنید، به نیازهایش، به لباس‌هایش، به صورتش، به فعالیت روزانه‌اش. برای مثال وقتی او کفش تازه خریده و به شما می‌گوید چطوره؟ فقط با یک کلمه (خوبه) نظر خود را ندهید. این نادرست است. شما باید به وجد بیایید. به دقت نگاه کنید و بگویید: برای پای تو زیباست.

7- زن دوست دارد مرد مقتدر باشد:    ضعیف نباشید. همان قدر که مردان از قدرتمند بودن لذت می‌برند، زنان هم از تماشای قدرت مرد لذت می‌برند.

8- زن دوست دارد که به او احترام بگذارید:    احترام به زن برای او خیلی لذت‌بخش است. مثلاً زمانی ‌که هر دو، پای در ایستاده‌اید بگویید اول خانم‌ها و او جلو برود. هرگز زن را جلوی بچه‌ها، فامیل و غریبه‌ها خرد نکنید.

9- زن از اینکه مورد علاقه است لذت می‌برد:   اساساً زن بیش از مرد، به صمیمیت نیاز و توجه دارد، با او صمیمی شوید و احساس دوست داشتن خود را در گفته‌ها و رفتار به او نشان دهید. مثلاً با کلام و صوت زیبا او را صدا کنید. در خانه و در حضور او لباس تمیز بپوشید.

10- زن به اعتبار نیاز دارد:   احترام و توجه شما به او اعتبار می‌دهد. به ویژه در حضور دیگران و تا حد زیادی این شما مردانید که به او اعتبار می‌دهید.

 11ـ  به زن قوت قلب بدهید:   به او بگویید که دوستش دارید، بگویید که همیشه حمایتش می‌کنید، بگویید که تنهایش نمی‌گذارید، بگویید که حجم عمده‌ای از مشکلات زندگی او را به دوش می‌کشد، بگویید که او کانون محبت است و خانه بدون او روح ندارد.

12ـ هرگز همسر خود را با دیگران مقایسه نکنید.

   در حضور همسرتان از زنان دیگر چه به صورت تمجید، یا انتقاد و ایراد صحبت نکنید. این مسئله حساسیت آنها را برمی‌انگیزد.

   مثال: آن خانم متین و با وقار بود یعنی تو به اندازه او متین نیستی و از نظر من بر تو ارجحیت دارد، با این سخنان اگر چه منظوری نداشتید، اما به زندگی صمیمی شما آسیب می‌رساند.

13‌ـ همسر خود را با القاب زیبا و پسندیده مورد خطاب قرار دهید.    چنان که رسول خدا (ص) همسرش را حمیرا (گل سرخ) خطاب می‌کرد.

14ـ محبت:    به شکل مستمر محبت خود را به او ابراز کنید و گاهی از طریق هدیه دادن به مناسبت‌های مختلف (سالگرد ازدواج، تولد و   …  ) به همسرتان، آن را عملاً تایید کنید.

15ـ از خود گذشتگی:    در زندگی گذشت و از خودگذشتگی را پیشه کنید.

16ـ صفات نیک:   سعی کنید فهرستی از قابلیت‌ها و صفات نیک همسرتان را در نظر بگیرید و از آنها تمجید و تعریف کنید.به امید مشاهده مستدام روزهای پرازشور وشوق درعنصراساسی جامعه یعنی خانه وخانواده درجامعه اسلامیمان.والسلام وعلی من التبع الهدی.


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط محمد امین جلیلوند 90/7/12:: 5:14 عصر     |     () نظر

بنام یگانه هستی بخش قادرمتعالی

به دامان طبیعت برو وازآن لذت ببروببین دنیا زیباست .

"الله جمیل ویحب وجمال "خدازیباست وزیبایی رادوست دارد.

باراز ونیاز ودعا به درگاه آن بی نیاز هستی آفرین بروکه همه عالم دریدقدرت اوست.

وتاوقتی که فرصت داری ازاین استفاده کن واززندگی لذت ببر .

فرصت ها چون ابربهاری هستند دیر بجنبی ازکف می روند.

فکر می کنی که ناکامی ‘ولی تمام مسایل کامروائی دراختیارشماست.


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط محمد امین جلیلوند 90/7/11:: 8:52 صبح     |     () نظر

زبان مردم شهر تویسرکان و بیشتر بخشها و روستاهای آن فارسی است که با لهجه خاص خود ادا می شود. معدودی از ساکنین روستاها به زبانهای کردی و ترکی نیز تکلم می کنند. هر چند لهجه محلی در برخی بخشها کمی با یکدیگر تفاوت دارد ولی به طور کلی مبنای گویش اکثر مردم این منطقه متاثر از زبان لری بوده و بسیاری از کلمات با لحن و لهجه مصطلح در مناطق لرستان ادا می شود.

ان تشابه لهجه با توجه به سوابق تاریخی و اشتراک نژادی و مجاورت با لرستان یک امر طبیعی است. لغات زیادی در زبان محلی تویسرکان وجود دارد که ظاهرا خاص زبانهای محلی این منطقه است مثل چُتِلی (چمباتمه)، کَپُنی (ادا در آوردن)، چَقِ چوق (چانه زدن) و … که بخشی از این سایت سعی در گردآوری آنها دارد. تصور بر آن است که این کلمات سابقه تاریخی زیادی داشته و ریشه در زبان پهلوی ساسانی دارد که طی قرون متمادی از گزند حوادث مصون مانده و سینه به سینه حفظ شده است. زیرا چنانکه می دانیم ایرانیان پس از تسلط اعراب علاقه و تلاش زیادی برای حفظ زبان اجدادی خود به کار می برده اند و در راستای این هدف بسیاری از لغات پارسی باستان در محاورات معمولی مردم مناطق مختلف ایران باقی مانده است.

یکی از خصوصیات گویش محلی تویسرکان آن است که در بسیاری موارد کلمات و جملات به صورت اختصار تلفظ می شوند و هنگام تکلم حروفی از وسط کلمه و یا کلماتی از وسط جمله حذف می شود و تلفظ جمله یا کلمه به صورتی در می آید که درک آن را برای افراد غیر بومی مشکل می سازد. مثلا محمد صادق را (مَصاق)، جمله چه می گویی را (شیمی) و جمله من چه می دانم را (مَچُم) تلفظ می کنند.

 

بخشی از شعر “یادی از گذشته ها” با لهجه تویسرکانی اثر شادروان ضیاء الدین امامی

 …

آی خوآر آی برارِم
                       آی ننه حرفم وا تونِه
مین ای دور و زَمُنه اَ اُ اَم یه خویی و یه بِئی باقی میمُنه
اِیَه میخوای که تُنَم خو باشی خیلی آسُنه
                                هی خویی کُ تا که اسمت بمُنه رو زِوُنا


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط محمد امین جلیلوند 90/7/11:: 8:23 صبح     |     () نظر

آنچه درپی می آید مختصر کلامی است درراستای انتخاباتی پر شور ازناحیه مردم در 12/12/90رغم خواهد خورد:

  وبا مرور جریانات متعددی درتمامی انتخاباتهای جدی در نظام مقدس ج.ا.ا ودرسایر جوامع تماما مشی وروش اعتدال مورد اقبال مردم بوده است ، بنحویکه مشی تند وافراط گری مطرود شده است ،بدین نحو عقلانیت حکم می کند به مشی اعتدال با رهبری عاقلان مقبول ومشهور به حسن خلق در انتخابات آینده باتاکید بر حضوری همه جانبه ومقبول باارائه افراد این چنین جهت حضوری فعال پرشور وموفقیت آمیزدرتوسعه ورعایت رفاقت وصمیمت در تمام گروههای هم مشبی با تاکید براصول سه گانه دیانت، عقلانیت،اعتدال،در جهت ارائه خدمت صادقانه به همه مردم پر آوازه ،هوشمند وفهیم ایران اسلامی کهن راسرلوحه کار خویش قراردهیم.ودر این مقطع از تاریخ حساس میهن یقینا آندسته ازگروهها وافرادی که مشی اعتدال رادر عمل وگفتار در پیش گیرند مورداقبال عامه قرارخواهند گرفت وآیندگان نیز در این مورد هم چون گذشته قضاوت عادلانه ای خواهد نمود. واما

ازمنظرقرآنی، وبا سرلوح قراردادن آیه شریفه وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ  جهت پرهیز ازتفرقه وتشنج درناملایمات درونی وپیرامونی که مستکبرین برجهان حکم فرمانموده اند خودمان تکلیف خودمان را در عرصه بین الملل وداخلی بایدرقم زنیم .درسیریه نبوی وائمه(ع) ،اندیشمندی واندیشه ورزی، ارسطوئی،افلاطونی وبقراطی ویا رورتی(اندیشمند معاصر)بایستی به بازیگران فردی وجمعی عرصه سیاست یادآورشد که جامعه امروز مابیش وپیش ازهرزمان دیگری نیازمند مشی ومرام ومسلک وحدت گسترواعتدالی ومیانه روی است.به زبان ارسطوئی ؛سعادت ایرانی وجامعه ایران امروز،درگروآراستن رفتارهای سیاسی خود به فضیلت اخلاقی بنام همگامی وهمدلی واعتدال است.با مرام ابن مسکویه باید گفت درپرتواعتدال میتوان خیر عمومی ولذت زندگی رابه مردم ارزانی داشت وآنان راازچنبره رنج ودرد رهانید ودرسایه آموزهای رورتی ،آنان رابه ترویج اعتدال ومدارا ،حمایت ازتنوع وتکثر ،احترام به افکار عمومی جامعه ،مطلق وقدسی نکردن خودوپندارهای خود،سیرت وصورتی شیطانی نبخشیدن به رقبای خودو..دعوت نمود.والبته یادمان باشد که مشی تندروی مطرود مردم دربزنگاههای تاریخ بوده است ودر پایان بعنوان اصلی ترین موضوع روز یادآور می شوم که با مددخواهی از خدای متعال وباتوجه به آیه شریفه: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ أَطِیعُواْ اللّهَ وَأَطِیعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِی الأَمْرِ ...درراستای حفظ انسجام و رشدهمدلی وعنایت تام وتمام به منویات ورهنمودهای ثمر بخش وگره گشای مقام معظم رهبری (حفظ اله)  باحضوری محکم واستواردرعرصه انتخابات(12/12/90) آتی مجلس شورای اسلامی درامتدادحفظ خون شهدا وپاسداری وتداوم راه امام راحل بنیانگذار جمهوری اسلامی باانتخاب افرادی امین باتاسی از قرآن کریم :

إِنَّ اللّهَ یَأْمُرُکُمْ أَن تُؤدُّواْ الأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا (خدا به شما فرمان مى‏دهد که امانتهایتان را به امین تان بسپارید)

رقم زنیم.انشاالله.

." ولله العزت ولرسولهوللمومنین" همانا عزت ازآن خداپیامبر(ص)ومومنان است.منافقین آیه 8. والسلام علی من التبع الهدا.

امین مردم محمدامین جلیلوند

 روانشناس ومدرس دانشگاه


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط محمد امین جلیلوند 90/7/10:: 6:51 عصر     |     () نظر
<      1   2   3   4   5      >