سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حکمت را از هرکس که آن را برایت آورد بگیر و به آنچه می گوید بنگر و نه آنکه می گوید . [امام علی علیه السلام]
صبح سعادت: سربلندی عدالت ابادانی

پیشگیری مهمترازدرمان      1-نوجوانان ناسازگار معمولا" بخاطر ناآگاهِی از روش درست دست یافتن به اهداف خوِیش ، مشکلاتِی را براِی خود و اطرافِیان بوجود مِی آورند که در حقِیقت ، اِین افکار اشتباه آنان است که باعث بدخلقِی و مخالفت جوِیِی آنان مِی شود . اگر در چنِین مواقعِی والدِین با رعاِیت احتِیاط لازم ، به اِین افکار و اعمال نادرست آنها توجه خاصِی داشته باشند و به دور از هرگونه پندهاِی تحمِیلِی ، به راهنماِیِی آنها بپردازند ، تاحد مطلوبِی امکان اصلاح آن نوجوان ناسازگار وجود خواهد داشت .

2- متاسفانه در بسِیارِی از خانواده ها ، کارها و تصمِیماتِی که خود نوجوان مِی تواند در آن زمِینه نقش مهمِی داشته باشد ، والدِین به عهده مِی گِیرند و اِین امر مِی تواند ضربه سنگِینِی به شخصِیت و اراده آن نوجوان وارد سازد بطورِیکه اعتماد را از او سلب کرده و او را موجودِی منزوِی و ناسازگار بارآورد . چنانچه والدِین در اِین زمِینه ، توجه داشته باشند و در کارهاِی مهم و سرنوشت ساز زندگِی ، با آنها مشورت نماِیندو ِیا باکنترل در حد معمول ، نوجوان را در فعالِیت هاِی مختلف شرکت دهند مِی تواند نقش بسزاِیِی در اصلاحش داشته باشد .

3- والدین باِید در سپردن ِیک کار به فرزندانشان سعِی کنند تمام وظاِیف او را به طورِی کامل شرح دهند تا وِی با توجه به خواسته آنها ، آن را به درستِی و به طور کامل انجام دهد . به آنها موارد مختلفِی که باِید به انجامش بپردازند را آموزش داده و گوشزد کنند که استباهات ، فرصت مناسبِی براِی ِیادگِیرِی هستند بطورِی که باِید از آنها عبرت گرفت .

4- والدین باِید سرمشق نوجوانان باشند به آنها احترام بگذارند ، به افکار واِیده هاِی آنها توجه کنند و به شخصِیت و انتخاب آنها بها بدهند ، مهربانِی و عطوفت نشانه احترام به نوجوان است که احترام متقابل را نِیز در برخواهد داشت .

5- والدِین به دور از هرگونه جبرِی ، اقتدار داشته باشند . اقتدار در کنار محبت و احترام و توجه به خواسته هاِی ِیک نوجوان اصلا" به معناِی جبر نِیست ، در حقِیقت اِین همان چِیزِی است که قشر جوان به آن نِیازمند است .

 

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط محمد امین جلیلوند 90/9/21:: 9:28 صبح     |     () نظر

تحکیم مبانی خانواده و بالابردن فرهنگ آن*  

راه دیگر تأمین سلامت  روانی برای انسان ها، تأمین محیطی گرم و عاطفی برای برآورده کرده نیازهای گوناگون  روانی و جسمانی است. خانوادة هسته ای، از دیدگاه اسلام مناسب ترین مجموعه ای است که  می تواند چنین محیطی را فراهم آورد. از دیدگاه اسلام، خانواده گرامی ترین نهادی است که خداوند بر آن صحه گذاشته است. پیامبر اکرم(ص) فرمود:
ما بنی فی الاسلام بناء احب الله عزوجل واعزّ من التزویج ؛ در اسلام هیچ بنایی ساخته نشده است که نزد خداوند، مطلوب تر و گرامی تر از ازدواج باشد.

بهسازی محیط

یکی دیگر از راه های تأمین سلامت روانی، بهسازی محیط اجتماعی برای رسیدن به چنین هدفی است. اگر اجتماع محل عرضه انواع محرک های نفسانی باشد و روابط اجتماعی بر این اساس استوار شود، مدارهای سازمان روانی انسان ها، بیشتر برای برآورده کردن خواسته های نفس به کار می افتد و سرانجام، جامعه مجموعه ای می شود از تحریک ها و برآورده سازی خواهش نفسانی که به دلیل امکان ناپذیر بودن برآورده سازی نیازهایی که جامعه به وجود آوررده است، بسیاری از فرایندهای روانی، مختل شده و سرانجام، ناهنجاری و بیماری افزایش می یابد بدون شک، تحریکات نفسانی بسیار ساده تر از برآورده کردن نیازی است که در پی آن به وجود می آید.(1)
توجه به سایر ابعاد اجتماعی نیز از لحاظ سالم سازی محیط اجتماعی، اهمیت بسزایی دارد. تصحیح روابط متقابل اجتماعی، اصلاح ذات بین، رعایت حقوق فردی و اجتماعی انسان ها، احترام متقابل، پسندیدن برای دیگران آنچه را که برای خود می پسندیم، و بسیاری از حقایق دیگر، از ضرورت های ایجاد زمینه برای حفظ سلامت روانی است
.
تخلیة جامعه از خواهش های نفسانی و غنی سازی آن به آداب اخلاقی و اجتماعی، نمی تواند محرک های مزاحم و بیماری زا را به پایین ترین حد ممکن برساند. در روان شناسی، بدون توجه به این نکات نمی توان دربارة سلامت روانی سخن گفت.

پیامدهای رفتارمذهبی

کرونوبیولوژی(2) یا زیست شناسی زمان، دانشی است که به پدیده های زیستی و تغییرات آنها متناسب با زمان (شب، روز، ماه وسال) می پردازد. این دانش در رابطه با تغییرات زیستی و ارتباط آن با زمان است. در خصوص شعایر، یکی از متغیرها این است که این شعایر باید در زمان خاصی انجام گیرند؛ برای نمونه، نماز دارای اوقات برگزاری مشخصی است. امروزه مشخص شده است که ترشح بسیاری از هورمون ها، دوره ای و متناوب است؛ یعنی برای مثال، در طول یک شبانه روز، به صورت یکنواخت ترشح نمی شوند؛ بلکه بعضی از هورمون ها بیشتر در ساعت های اولیة شب و در نیمه شب، و برخی نیز در فاصلة بین طلوع فجر و طلوع خورشید صبحگاهی ترشح می شوند.(3)
باپیشرفت علم مشخص شده است که استراحت و خواب در ساعت های اولیة تاریکی پس از وقت نماز عشا، در مقایسه با ساعت های پایانی شب، برای تقویت قوای جسمانی و روحی، وترمیم و بازسازی در بدن انابولیسم (4 )بسیار مؤثر است. در این ساعت ها هورمون رشد(5) در خون، به بالاترین میزان می رسد. سفارش اسلام به خواب اول شب و بیداری ساعات پایانی شب و تأکید بر بیدار ماندن به هنگام بین الطلوعین – فاصلة بین طلوع سپیدة صبح و طلوع خورشید که زمان عبادت و هم زمان مقارن با افزایش هورمون های استرس زا کورتیزول،(6) آدرنالین(7) و گلوکو کورتیکوئیدها (8) است یک توصیه و راهبرد بسیار مفید برای سلامت جسمی – روانی است (9)
شواهد و مشاهدات علمی نشان داده است که انسان در تمام ساعات شبانه روز انسان دارای ساعت های زیستی یا نظم طبیعی است. در صورتی که روال زندگی و برنامة کاری، باهم هماهنگ باشند، حفاظت، سلامتی و طول زندگی انسان افزایش می یابد. ساعات نماز نیز براساس همین نظم زیستی است. خداوند را پیش از طلوع خورشید وغروب آن، و ساعاتی از شب تاریک و روز روشن، ستایش کن و تسبیح بگو . (طه: 130)
صبح با صدای الله اکبر بیدار شدن و روز با نماز فجر آغاز کردن، به انسان احساس سرزندگی نشاط و آمادگی برای فعالیت می دهد.زود بیداری صبحگاهی و احساس غمگینی در غروب، که در بیماری افسردگی شایع است، با برپایی نماز
فجر و مغرب، به شخص افسرده در این زمان ها، اطمینان قلب و احساس بهبودی می بخشد.
گروهی از روان پزشکان دانشکدة علوم پزشکی علامه اقبال لا هوری در پاکستان، در سال 1985 م به این نتیجه رسیده اند که درمان افسردگی با نماز و تهجد، نافله و ذکر آیات قرآنی، در گروه مطالعه تا 78./. درصد مؤثر بوده است؛ در مقابل، در گروه شاهد که شب بیدار بودند، پانزده درصد بهبودی نشان داده اند. تحقیق دکتر محمد اظهر از مالزی نیز نتایج مشابهی را نشان داده است. همچنین، روان پزشکان در این امر همگی معتقدند که مرگ و میر کسانی که تعداد نزدیکان آنان محدود بوده، تا سه برابر، بیش از کسانی است که با دوستان خود در تماس مستمر و همیشگی بوده ند.


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط محمد امین جلیلوند 90/7/26:: 12:28 عصر     |     () نظر

به دست آوردن استقلال

برای به دست آوردن استقلال فکری و بیرون رفتن از زندان وابستگی، خود و مفاخر و   مآثر ملی و فرهنگی خود را دریابید. باید کوشش در راه علم و به دست آوردن تخصص در   رشته های مختلف، اساس فعالیت جوانان دانشجوی عزیز ما باشد، که نیازمندی های میهن به   دست خود آنها برآورده و کشور ما با کوشش شما خودکفا شود  .

راه طولانی

بشریت با همه پیشرفت هایش در علوم و فنون، در گهواره طفولیت دانش است و تا رسیدن به بلوغ کامل، راه طولانی در پیش است.

سرنوشت یک کشور

سرنوشت یک کشور و یک ملت و یک نظام، بعد از توده های مردم، در دست طبقه تحصیل کرده است و هدف بزرگ استعمار نو، به دست گرفتن مراکز این قشر بوده است.

رسول اکرم(ص) و دو حلقه جمعیت

رسول اکرم(ص) وارد مسجد مدینه شد. چشمش به دو اجتماع افتاد که هر دسته، حلقه ای تشکیل داده، سرگرم کاری بودند. دسته ای مشغول عبادت و ذکر و دسته دیگر به تعلیم و تعلم و یاد دادن و یاد گرفتن سرگرم بودند. هر دو دسته را از نظر گذرانید و از دیدن آنها مسرور شد. به کسانی که همراهش بودند رو کرد و فرمود: «این هر دو دسته کار نیک می کنند و اهل سعادتند». آنگاه فرمود: «اما من برای آموزش و دانا کردن فرستاده شده ام». سپس خود به طرف همان دسته که به کار تعلیم و تعلم اشتغال داشتند رفت و در حلقه آنها نشست.


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط محمد امین جلیلوند 90/7/3:: 9:16 صبح     |     () نظر

تحکیم مبانی خانواده و بالابردن فرهنگ آن* محمدامین جلیلوندکارشناس ارشد مدرسی

 

تحکیم مبانی خانواده و بالابردن فرهنگ آن* محمدامین جلیلوندکارشناس ارشد مدرسی

 

راه دیگر تأمین سلامت  روانی برای انسان ها، تأمین محیطی گرم و عاطفی برای برآورده کرده نیازهای گوناگون  روانی و جسمانی است. خانوادة هسته ای، از دیدگاه اسلام مناسب ترین مجموعه ای است که  می تواند چنین محیطی را فراهم آورد. از دیدگاه اسلام، خانواده گرامی ترین نهادی است  که خداوند بر آن صحه گذاشته است. پیامبر اکرم(ص) فرمود:
ما بنی فی الاسلام بناء احب الله عزوجل واعزّ من التزویج ؛ در اسلام هیچ بنایی ساخته نشده است که نزد خداوند، مطلوب تر و گرامی تر از ازدواج باشد.

بهسازی محیط

یکی دیگر از راه های تأمین سلامت روانی، بهسازی محیط اجتماعی برای رسیدن به چنین هدفی است. اگر اجتماع محل عرضه انواع محرک های نفسانی باشد و روابط اجتماعی بر این اساس استوار شود، مدارهای سازمان روانی انسان ها، بیشتر برای برآورده کردن خواسته های نفس به کار می افتد و سرانجام، جامعه مجموعه ای می شود از تحریک ها و برآورده سازی خواهش نفسانی که به دلیل امکان ناپذیر بودن برآورده سازی نیازهایی که جامعه به وجود آوررده است، بسیاری از فرایندهای روانی، مختل شده و سرانجام، ناهنجاری و بیماری افزایش می یابد بدون شک، تحریکات نفسانی بسیار ساده تر از برآورده کردن نیازی است که در پی آن به وجود می آید.(1)
توجه به سایر ابعاد اجتماعی نیز از لحاظ سالم سازی محیط اجتماعی، اهمیت بسزایی دارد. تصحیح روابط متقابل اجتماعی، اصلاح ذات بین، رعایت حقوق فردی و اجتماعی انسان ها، احترام متقابل، پسندیدن برای دیگران آنچه را که برای خود می پسندیم، و بسیاری از حقایق دیگر، از ضرورت های ایجاد زمینه برای حفظ سلامت روانی است
.
تخلیة جامعه از خواهش های نفسانی و غنی سازی آن به آداب اخلاقی و اجتماعی، نمی تواند محرک های مزاحم و بیماری زا را به پایین ترین حد ممکن برساند. در روان شناسی، بدون توجه به این نکات نمی توان دربارة سلامت روانی سخن گفت.

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط محمد امین جلیلوند 90/6/27:: 3:45 عصر     |     () نظر
<      1   2   3