سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و ابن جریر طبرى در تاریخ خود از عبد الرحمن پسر ابى لیلى فقیه روایت کرده است ، و عبد الرحمن از آنان بود که با پسر اشعث براى جنگ با حجاج برون شد . عبد الرحمن در جمله سخنان خود در برانگیختن مردم به جهاد گفت : روزى که با مردم شام دیدار کردیم ، شنیدم على ( ع ) مى‏فرمود : ] اى مؤمنان آن که بیند ستمى مى‏رانند یا مردم را به منکرى مى‏خوانند و او به دل خود آن را نپسندد ، سالم مانده و گناه نورزیده ، و آن که آن را به زبان انکار کرد ، مزد یافت و از آن که به دل انکار کرد برتر است ، و آن که با شمشیر به انکار برخاست تا کلام خدا بلند و گفتار ستمگران پست گردد ، او کسى است که راه رستگارى را یافت و بر آن ایستاد ، و نور یقین در دلش تافت . [نهج البلاغه]
صبح سعادت: سربلندی عدالت ابادانی

پیشگیری مهمترازدرمان      1-نوجوانان ناسازگار معمولا" بخاطر ناآگاهِی از روش درست دست یافتن به اهداف خوِیش ، مشکلاتِی را براِی خود و اطرافِیان بوجود مِی آورند که در حقِیقت ، اِین افکار اشتباه آنان است که باعث بدخلقِی و مخالفت جوِیِی آنان مِی شود . اگر در چنِین مواقعِی والدِین با رعاِیت احتِیاط لازم ، به اِین افکار و اعمال نادرست آنها توجه خاصِی داشته باشند و به دور از هرگونه پندهاِی تحمِیلِی ، به راهنماِیِی آنها بپردازند ، تاحد مطلوبِی امکان اصلاح آن نوجوان ناسازگار وجود خواهد داشت .

2- متاسفانه در بسِیارِی از خانواده ها ، کارها و تصمِیماتِی که خود نوجوان مِی تواند در آن زمِینه نقش مهمِی داشته باشد ، والدِین به عهده مِی گِیرند و اِین امر مِی تواند ضربه سنگِینِی به شخصِیت و اراده آن نوجوان وارد سازد بطورِیکه اعتماد را از او سلب کرده و او را موجودِی منزوِی و ناسازگار بارآورد . چنانچه والدِین در اِین زمِینه ، توجه داشته باشند و در کارهاِی مهم و سرنوشت ساز زندگِی ، با آنها مشورت نماِیندو ِیا باکنترل در حد معمول ، نوجوان را در فعالِیت هاِی مختلف شرکت دهند مِی تواند نقش بسزاِیِی در اصلاحش داشته باشد .

3- والدین باِید در سپردن ِیک کار به فرزندانشان سعِی کنند تمام وظاِیف او را به طورِی کامل شرح دهند تا وِی با توجه به خواسته آنها ، آن را به درستِی و به طور کامل انجام دهد . به آنها موارد مختلفِی که باِید به انجامش بپردازند را آموزش داده و گوشزد کنند که استباهات ، فرصت مناسبِی براِی ِیادگِیرِی هستند بطورِی که باِید از آنها عبرت گرفت .

4- والدین باِید سرمشق نوجوانان باشند به آنها احترام بگذارند ، به افکار واِیده هاِی آنها توجه کنند و به شخصِیت و انتخاب آنها بها بدهند ، مهربانِی و عطوفت نشانه احترام به نوجوان است که احترام متقابل را نِیز در برخواهد داشت .

5- والدِین به دور از هرگونه جبرِی ، اقتدار داشته باشند . اقتدار در کنار محبت و احترام و توجه به خواسته هاِی ِیک نوجوان اصلا" به معناِی جبر نِیست ، در حقِیقت اِین همان چِیزِی است که قشر جوان به آن نِیازمند است .

 

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط محمد امین جلیلوند 90/9/21:: 9:28 صبح     |     () نظر