سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دشمن ترینِ مردم نزد خداوند، کسی است که مردم از زبانش بترسند . [.رسول خدا صلی الله علیه و آله]
صبح سعادت: سربلندی عدالت ابادانی

آنالیز:

میزان مصرف کراک به شدت در میان گروه سنی 17 تا 25 سال در حال افزایش است و این امر به‌طور حتم میزان

مرگ و میر را در سال‌های آتی افزایش خواهد داد چرا که براساس آمار ، تدخین کراک برای شخص حس نشاط ظاهری شدید یا به اصطلاح «پرواز شادمانه» به وجود می‌آورد که حدود 5 تا 7 دقیقه طول می‌کشد و پس از آن با ایجاد افسردگی حاد واحساس بی‌ارزش بودن و ولع زیاد برای مصرف این ماده ادامه می‌یابد و در مراحل بعد ترک اعتیاد را مشکل می‌سازد و بیشتر به همین علت است که معتادان به کراک کمتر اقدام به ترک آن می‌کنند .

13/ 7 درصد دانش‌آموزان در معرض مستقیم اعتیاد
هنگامی که بیشترین تبلیغات قاچاقچیان و فروشندگان مخدرهای صنعتی با عنوان‌هایی همچون بی‌خطر‌بودن، اعتیادآور نبودن و… در کنار ارزانی و آسانی تهیه آنها قرار می‌گیرد، طبیعی است که درصد زیادی از جوانان جامعه به مصرف آن مبادرت ورزند.
هم‌اکنون از 10 میلیون دانش‌آموز سراسر کشور 13/7 درصد آنها در معرض مستقیم اعتیاد قرار دارند. این در حالیست که به گفته محمد موسی‌زاده، کارشناس، آشنایی جوانان با کراک در دوره دبیرستان و گاه در دوره راهنمایی صورت می‌گیرد و تبلیغ کلامی مواد، منجر به استفاده از آن می‌شود.
در سال‌های گذشته بیشتر مراجعان کلینیک‌های ترک اعتیاد را میانسالانی تشکیل می‌داد که به تریاک و هروئین و نمونه‌های مشابه اعتیاد داشتند، بیشتر مراجعان جوانان کم‌سن و سالی هستند که همراه خانواده‌هایشان برای سم‌زدایی می‌آیند و نزدیک به 67درصد این افراد معتادان به مواد صنعتی هستند که نیاز به سم‌زدایی‌های فوق‌سریع دارند و در حقیقت چهره معتادان و نوع اعتیادشان کاملاً عوض شده و این نگران‌کننده است.
یک مادر که کودکش را برای ترک به کلینیک برده می گوید ک پسرم تنها 15 سال سن دارد و مصرف موادمخدر را از 12 سالگی و با مصرف حشیش شروع کرده است و در حال حاضر به کراک اعتیاد دارد و وضعیت روحی و جسمی خوبی ندارد.
او تاکید می‌کند که پسرش توسط همسالان خود معتاد شده و گاهی برای تهیه مواد همراه دوستانش دست به کارهای خلاف می‌زد.

معتادان به کراک در رفتارهای خود تغییرات بارزی را نشان می‌دهند که از جمله آنها عبارتند از: از دست‌دادن توجه و تمرکز، کاهش وزن، ناپدید‌شدن لوازم قیمتی خانه، آشفتگی، برنامه خواب نامنظم، بی‌توجهی به آراستگی ظاهری، پادرانویای شدید، بی‌قراری و اضطراب.
بنابراین کراک، شخصیت معتادان را متزلزل کرده و بار روانی آن به‌مراتب بیشتر از سایر مواد دیگر است.


مرگ ناگهانی معتادان کراک

هر چند اثرات کوتاه‌مدت کراک مشابه‌ آمفتامین است و در مدت زمان کوتاه‌تری فرد احساس چابکی و سرخوشی مفرط می‌کند اما پس از آن منجر به بروز عوارض جسمانی و حتی مرگ مصرف‌کننده می‌شود. دکتر جلالی فوق‌ تخصص سم‌شناسی درباره عوارض کراک به می‌گوید: کراک نوعی مواد از الکائیدهای دسته کوکائین است که اصل آن انرژی‌زا و شادی‌آور است.
اعتیاد به کراک در کشورهای صنعتی محدود به یک گروه سنی با شرایط اجتماعی یا اقتصادی خاص نیست و ارزان بودن و در دسترس بودن این موادمخدر را همگانی کرده است. البته در ایران بیشتر گروه سنی 17 تا 25 سال به آن گرایش دارند. کراک ماده‌ای است که خوشی و نشئگی آن چند ماه بیشتر طول نمی‌کشد و بعد از مدت کوتاهی خوشحالی روز اول را به مصرف‌کننده نمی‌دهد و فرد برای به دست آوردن خوشی روز اول مصرف خود را زیاد می‌کند به‌طوری که در ماه سوم و چهارم هر دو ساعت یک‌بار اقدام به مصرف کراک می‌کند.

تزریق کراک آخرین مرحله برای کسب خوشی بیشتر است که عوارض جسمانی و روانی جبران‌ناپذیری برای معتاد به همراه دارد. تزریق به شدت مغز، کبد و قلب را تحت‌تاثیر قرار داده و موجب التهاب این اعضا می‌شود. تحت‌تاثیر عوارض منفی کراک تمام اجزایی که در تماس مستقیم با دود کراک هستند ذره‌ذره نابود شده و می‌پوسند.
اجزای داخلی بدن عفونت می‌کند و در برخی موارد دیده شده مصرف‌کنندگانی که به مدت طولانی از این ماده استفاده می‌کنند، میزان عفونت به اندازه‌ای است که اجزای بدن از هم جدا می‌شوند، یعنی گوشت زیر پوست دچار عفونت شده و به اصطلاح «کرم» می‌زند.
محرومیت چند هفته‌ای یا چندماهه یک معتاد کراک از این ماده او را نمی‌کشد بلکه استفاده مجدد پس از یک دوره زمانی، موجب مرگ معتاد می‌شود چرا که با ایجاد مسمومیت تعداد تنفس‌ها را کاهش داده و خواب معتاد را عمیق‌تر می‌کند و در اکثر اوقات شاهدیم که این افراد حین مصرف در خرابه‌ها و دستشویی‌های اماکن عمومی می‌میرند.

عوارض اجتماعی کراک:

در میان افراد معتاد به هر گونه ماده اعتیاد آور، تهیه “مواد” در بسیاری از مواقع از راههای نامشروع و خلاف انجام میگیرد و بسیاری از کسانی که به کرک اعتیاد دارند نیز برای برآمدن از عهده مخارج تهیه مداوم آن به روشهای خلافکارانه دست میزنند. اما نکته پر اهمیت این است که دست زدن این افراد به اعمال خشونت بار و جنایتکارانه دلیل مهم دیگری هم دارد و آن بروز رفتارهای شرورانه و پرخاشگرانه ناشی از بروز بیماری پارانویا (بیماری سوء ظن) است که از عوارض مصرف کرک به شمار می آید و در واقع پرداختن این اشخاص به اعمال خشونتبار، لزوما به دلیل نیاز به پول نیست.

آیا اجساد کراکی‌ها را به دلیل پوک و فاسد شدن در مرده‌شورخانه نمی توان شست ؟

قبلا شنیده بودیم و در جامعه دیده بودیم که تریاکی‌ها پوستشان کاملا سیاه می‌شود. اما در مورد کراکی‌ها تکلیف چیست؟

مردم می گویند : چون اجساد آن‌ها چنان پوک و فاسد است که قابل شستن نیست. بدون غسل دفن می گردند. شایعات، حاکی از این بودند که اعتیاد به کراک در مراحل آخر خود، چنان جسم فرد را نابود می‌کند که ممکن است استخوان‌هایش در حین جابه‌جا کردن بشکند یا اعضای بدنش از هم جدا شود. یعنی کراک این‌قدر خطرناک است!!

در جواب باید گفت که مواد مخدر می‌توانند چنین تأثیری بر روی اندام‌ها بگذارند. ولی با این حال هنوز به طور دقیق، یافته‌ای برای تأیید این قضیه در رابطه با مصرف کراک وجود ندارد. بر روی مواد مخدر سنتی، مطالعات زیادی انجام گرفته. اما به دلیل نو ظهور بودن انواع مواد مخدر صنعتی و آزمایشگاهی، تحقیقات زیادی در دسترس نداریم تا بتوانیم به آن‌ها استناد کنیم. همچنین لازم به ذکر است با توجه به آنکه کراکی که در نقاط دیگر جهان مصرف می شود خالص تر است و با نوع ایرانی که انواع قرض ها در آن ریخته می شود کاملا فرق دارددر نتیجه نوع ایرانی به مراتب خطرناکتر است و نتیجه تحقیقات در اروپا در مورد ایران صدق نمی کند .

اما می توان دلایل زیر را برای پوسیدن بدن این افراد به دست آورد:

«مصرف کراک باعث می‌شود که فرد هیچ دردی را حس نکند و در نتیجه بیماری‌های مختلف در بدنش به راحتی پخش شود. علاوه بر آن، مخدرها سیستم ایمنی را تضعیف می‌کنند و راه برای ورود عوامل عفونی باز می‌شود. در نتیجه، یک شخص معتاد به کراک احتمالا دچار چند بیماری مختلف هم خواهد بود.

حالا اگر این شخص، کارتن‌خواب باشد قطعا عوامل عفونت‌زا در جسم او خانه کرده‌اند. ولی به دلیل بی‌حس بودن ناشی از مصرف مخدرها درکی از وضعیت خود ندارد. وقتی یک فرد سالم می‌میرد، پس از طی زمان مشخصی مثلا 72 ساعت جسمش دچار پوسیدگی‌هایی خواهد شد.

حال اگر شخصی معتاد به کراک و آلوده به عفونت درونی باشد، پس از مرگ در مدت 12 ساعت به همین مرحله خواهد رسید. جنازة یک روزة او مانند جنازة چندین روزة افراد سالم است و بسیار زودتر فاسد شده و از هم می‌پاشد. در بسیاری از انواع دیگر مواد مخدر هم این حالت به درجات مختلف دیده می‌شود.»



نوشته شده توسط محمد امین جلیلوند 91/6/29:: 12:0 صبح     |     () نظر

بشر از ابتدای آشنائی با تریاک از خواص درمانی آن استفاده کرده است .ویژگی هائی مانند ضد درد ، تسکین سرفه ،رفع مشکلات تنفسی ، درمان اسهال ، بیهوشی و .... همواره باعث سوء مصرف از این گیاه قدرتمند و جادوئی شده است .
اما عمده مشگلات از جائی آغاز شد که بعلت هزینه بالای استخراج آلکالوئید های تریاک در آزمایشگاه ها ساخت دارو های شبه مخدرسنتتیک یا نیمه سنتتیک بر پایه سنتز شیمیائی تریاک و یا همانند سازی مولکولی با دست بردن تغییراتی درساختار آنها شروع شد و انواع و اقسام داروها به بازار سرازیر گشت که بسیاری از این دارو ها بعلت عوارض شدید جانبی و پس از مشاهده آثار مخرب آن از چرخه تولید رسمی خارج گردید اما بعدها با فاش شدن فرمول ساخت آنها وارد بازار مصرف مواد مخدر شدند که هروئین نمونه شاخص این گروه است ، این روند اکنون نیز ادامه دارد . و داروهائی مانند تمجیزک و ترامادول از این دسته هستند . یکی از این دارو ها که درکنار مصرف پزشکی نه چندان قابل توجه ( با توجه به نمونه های مشابه داروئی بدون عوارض ) باعث سوء مصرف گسترده گردیده است داروئی است سنتتیک به نام دیفنوکسیلات یا لوموتیل.
دیفنوکسیلات مطابق با آمار رسمی منتشر شده چهارمین دارو از لحاظ فروش عددی در میان داروهای مصرف شده ایران است که همین موضوع بیانگر سوء مصرف فراوان ازاین دارو است .
عمده مصرف کنندگان دیفنوکسیلات را افرادی تشکیل می دهندکه قصد ترک یا درمان مواد مخدر را داشته و به توصیه دیگران و یا خود سرانه برای از بین بردن علائم ناشی از قطع مواد به مصرف این قرص روی آورده اند و متاسفانه با افزایش دارو در مواردی شخص با لغ بر صدها قرص را یکجا مصرف می کند . قابل توجه اینکه سازندگان دیفنوکسیلات برای جلوگیری از سوء مصرف آن مقداری آتروپین به آن افزوده اند ولی این نیز هرگز چاره ساز نبوده و با توجه به تداخل شدید داروئی این ماده با ضد افسردگی ها و خواب آورها باعث عوارض شدید و مخربی می گردد . .


عوارض سوء مصرف دیفنوکسیلات در افراد با مصرف طولانی مدت و مقدار زیاد دارو متفاوت است و بیشتر شامل علائمی نظیر خشکی دهان ، گر گرفتگی ، تاری دید ، یبوست های مزمن ، خواب آلودگی ، بی اشتهائی ، خارش ، مشکلات تنفسی ، تشنج ، اشکال در دفع ادرار ، تاول های شدید عفونی ، نا توانی جنسی ، تیک های عصبی و .... است
قطع به یکباره دیفنوکسیلات در مصرف های با دوز بالا امکان پذیر نمی باشد و در واقع هیچ داروئی جوابگوی رفع علائم آن نیست اما با روش درمان تدریجی و کاهش پله ای دارو در کنگره60 ، افراد بسیاری که روزانه بالغ بر 500 قرص را به همراه مواد مخدر یا دارو های دیگر مصرف می کردند اکنون سلامتی خود را باز یافته اند و به درمان رسیده اند هر چند که راه بسیار سختی را پیموده اند و عوارض وحشتناکی را تجربه کرده اند ، شرح حال این افراد در بر گیرنده نکات عبرت انگیز بسیاری است .

دیفنوکسیلات

توصیه ها ؛

1- دیفنوکسیلات داروئی است برای رفع علائم اسهال و به هیچ وجه علت زمینه ای اسهال را درمان نمی کند .
2- هرگز دارو را خود سرانه مصرف نکنید و مصرف آنرا بیش از یک هفته ادامه ندهید .
3- اگر دچار اسهال خونی هستید از دیفنوکسیلات استفاده نکنید .
4-دیفنوکسیلات را هرگز با داروهای ضد درد مخدری ، خواب آورها ، ضد افسردگی ، شل کننده عضلات و داروهای کاهش فشار خون استفاده نکنید .
5- در صورت ابتلا به بیماری های: اختلال کلیه و کبد ، مشکلات ریوی ، کولیت و مصرف الکل پزشک خود را مطلع کنید .
6- مصرف این دارو برای کودکان ، زنان باردار و شیرده مجاز نیست .
7- این دارو هرگز جایگزین مناسبی برای مواد مخدر و رفع علائم ناشی از محرومیت قطع مواد نمی باشد .


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط محمد امین جلیلوند 91/6/18:: 12:0 صبح     |     () نظر


? روان شناس ورزش کیست و گروه هدف آن چه کسانی هستند؟

? در ابتدا بهتر است به جای روان شناس ورزشی، عنوان مربی مهارت های روانی را به کار گیریم چراکه این عنوان ترجمان بهتری از نقش روان شناس ورزشی را بیان می کند. مربی مهارت های ذهنی فردی است که به پرورش، افزایش و هدایت انرژی روانی و ذهنی ورزشکار در زمینه اعتمادبه نفس، تمرکز، مدیریت صحنه و جایگزینی سریع تر اثرات تمرینات جسمانی بر ذهن می پردازد. با این تعریف به سادگی می توان مربی تمرینات ذهنی را از روان پزشکان، متخصصان اعصاب وروان شناسان متمایز کرد.

حیطه فعالیت مربی تمرینات ذهنی انسان های سالمی هستند که برای رسیدن به یک هدف خاص قابلیت های خود را می باید افزایش دهند و حیطه فعالیت روان پزشکی و روان شناسی براساس کمک به افرادی می باشد که باید با دخالت درمانی به خط نرمال جامعه بازگردند.

? با این تعریف صرفاً یک روان شناس و یا یک روان پزشک را نمی توان یک مربی مهارت های ذهنی دانست؟

? روان شناسی ورزش تخصصی مستقل است که افراد فعال در این زمینه می توانند از شاخه های پزشکی (پزشکی ورزشی)، روان پزشکی، روان شناسی و یا متخصصانی از رشته های تربیت بدنی باشند. متخصصان در هر یک از این رشته ها می توانند با آموزش و آشنایی با این مقوله به فعالیت در آن بپردازند اما الزامی در اینکه یک مربی تمرینات ذهنی یک پزشک، روان شناس یا کاوشگر تربیت بدنی باشد وجود ندارد.

? آیا در حال حاضر متخصصینی در زمینه مهارت های ذهنی فعالیت دارند یا نه؟ در صورت مثبت بودن علت عدم توسعه و مقبولیت آن را چه می دانید؟

? همان طور که متذکر شدم خوشبختانه از تمامی رشته ها متخصصان قابلی در زمینه روان شناسی ورزشی داریم اما به علت پاره ای از موانع آن طور که باید این رشته جایگاه خود را پیدا نکرده است.علت این امر 2 چیز است:

1) «عدم اطلاع رسانی صحیح و کامل از طرف متخصصان این امر» . توضیح اینکه به خاطر مشخص نبودن مرز بین روان شناسی ورزشی و سایر رشته های روان شناسی، عده ای از افراد با حسن نیت و عدم آگاهی از این مقوله وارد صحنه شده اند و چون مسیر حرکت صحیح نبوده به جامعه ورزشی چنین القاء شده که بودن یک روان شناس و یا روانپزشک بیانگر این است که حتماً ما دچار مشکل روانی هستیم و چون چنین مشکلی در افراد احساس نمی شد مخالفتی نسبت به فعالیت این دسته از متخصصان بوده است.

مثالی در این زمینه گویای این مطلب است: یک فرد ورزشکار وقتی در صحنه رقابت ورزشی قرار می گیرد، دچار اضطراب و ترس می شود روش برخورد با این مشکل در روان شناسی ورزشی با سایر روش ها کاملاً متفاوت است اما چون این مشکل از نظر یک روان شناس و یا یک متخصص اعصاب به صورت یک بیماری تلقی شده در آن مسیر تعریف شده خود اقدام به حل مشکل می نماید، درصورتی که همان طور که قبلاً اشاره شد روش برخورد در فردی که از سطح نرمال جامعه بالاتر است با فردی که تلاش می شود به سطح نرمال جامعه برگردد متفاوت می باشد.
2) «عدم احساس نیاز به این رشته». در اینجا این نکته شایان ذکر است، مدت ها است که فرهنگ کار گروهی در بین آحاد جامعه رو به توسعه است به نحوی که افرادی که با این طرز تفکر هم مخالف هستند ژست افرادی که به کار گروهی علاقه مند هستند را می گیرند. باید این باور در همگان اشاعه پیدا کند که همه چیز را همگان دانند.

تمامی امور از جمله ورزش دارای زیرشاخه متعددی شده تا ورزشکار بهتر و سریع تر به آمادگی های لازم برای کسب عنوان های ورزشی برسد اما متأسفانه هنوز عده ای در جامعه ورزشی عقیده به تک محوری عمل کردن دارند که خوب ماحصل آن همین خواهد شد که به چشم می بینیم، به هدر رفتن وقت و سرمایه ملی و در پایان ناکامی و سرشکستگی و توجیه!

? شما بیان نمودید از شاخه های مختلف علمی می توان به روان شناسی ورزشی رسید، حال این سؤال مطرح می شود در بین این زیرمجموعه ها کدام یک در صحنه عمل مؤثرند؟

? هدف در تمامی مسیرها یکی است: افزایش توان روحی ورزشکار برای کسب موفقیت در زمینه ورزشی. همان طور که برای طی کردن یک مسیر از وسیله های مختلف می توان استفاده برد، در این مقوله هم می باید با این دیدگاه به موضوع نگاه کرد.

لذا می باید محاسن و معایب هر روش را شناخته و بهترین را به کار گرفت. اختلاف روش ها را می توان براساس سرعت عمل و میزان اثربخشی مقایسه نمود. تعدادی از این تکنیک ها در زمان کوتاه و به طور مستقیم بر روی ذهن اثر می گذارد که برای عده کثیری از ورزشکاران این روش مناسب است و تعدادی دیگر از تکنیک ها همراه مشاوره، برگزاری جلسات و پرداختن به اصلاح رفتاری به نتایج مربوطه می رسند.



نوشته شده توسط محمد امین جلیلوند 91/6/5:: 12:0 صبح     |     () نظر

خالق یکتا

"کراک افیونی جدیدوفریبنده با ظاهری آراسته "

 سرنوشت خودرابه مواد گره نزنیم!

نویسنده : محمدامین جلیلوند دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی دانشگاه تربیت مدرس

"غرق کردن نسل جوان درفسادهای گوناگون واعتیاد به موادمخدر وسکرآور یک سیاست پیاده شده استعمار است".

 مقام   معظم   رهبری   )مدظله   العالی  (

درچندسال اخیر نام ماده مخدرجدیدی درگوشه وکناربه گوش می رسدکه کریستال یا کراک(Crack  ) نام دارد.کراک اروپایی عصاره کوکائین می باشد، اما کراکی که در ایران وجود دارد از مشتقات هروئین است! البته در صورتی که بصورت علمی تولید شود! و بررسی های انجام شده نشان می دهد این ماده همان هرویین است که به شکل خالص تر و بلورین درآمده است.ودرحین استعمال بو ندارد.سریع قابل مصرف وجذب درسیستم اعصاب مرکز(مغز)باصدمات جبران ناپذیر می باشد.درحال حاضردرصدخلوص هروئین 4 تا 5 درصدونهایتا 30% است ،(البته طبق اعلام فرماندهی نیروی انتظامی درهفته نیروی انتظامی طی سال گذشته تولیدهروئین با خلوص بالا درافغانستان 500تن بوده است.) درحالی که خلوص این ماده 80 %بالا تر است نامی جذاب وخارجی داردوبدنامی هروئین رابرای مصرف کننده بهمراه ندارد.گران قیمت وباشاخص صوت خرید و فروش می شود.مافیای موادمخدر قطعا درحال تدبیروتفکردرتسخیربازارودستیابی به مشتریان جدیداست واودربیداری تمام جهت آلوده کردن وجذب افرادبیشتربه منظورجلب وجذب سرمایه وپول بیشتر است.کراک فوق العاده اعتیادآوراست "یعنی برهم زننده کارکردسیستم اعصاب مرکزبخصوص مغز" وقدرت اعتیادزایی آن ازهروئین معمولی (که به صورت پودراست) تاچندبرابربیشتراست.ازآنجاکه کریستال شکل خالص ترهروئین است،بنابراین آثارآن همانندپودرسفید،ولی باشدت بیشتراست.  

 درواقع یکی ازدلایل اعتیادآوری بسیارزیادهروئین وکریستال دراین است که خیلی زود به مغز می رسندوکارکردطبیعی مغزرا دچاراختلال می نمایند.اکثرافرادی که کراک مصرف می کننددرابتدااحساس نشئگی وسرخوشی می کنند.همراه بااین سرخوشی بدن فردگرمتر می شود،دهان خشک می گرددوعطش به فرددست می دهد.فردمعتاد دردست وپای خوداحساس سنگینی می کند.درمواقعی نیزدچارحالت تهوع،استفراغ وبی قراری شدید می گردد.بعدازاین حالات اولیه،ممکن است تاچند ساعت حالت سرگیجه پیداکند.دراین وضعیت تمام اعمال مغز تحت تاثیراین ماده قرارمی گیردودچار نابسامانی می گردد.حرکات قلب وتنفس درمواردی آنچنان آهسته می شود که به مرگ منجرمی گردد.دقیقا سرنوشت فرد کراکی جزءتباهی ونیستی نخواهدبود،باورکنیم یانکنیم با مصرف کراک زندگی خود رابه دارکراک انداخته ونابودساخته ایم.

   آثاربلندمدت مصرف کراک:

 اولین اثرمصرف مداوم کریستال،اعتیاد و وابستگی به آن است.می دانیم اعتیادیک بیماری مزمن عودکننده است که توام بااجباردرونی درمصرف،جستجوی مواد و رفتاری که نشانه های عدم مصرف یاسوء مصرف است وتغییرات سلولی-  شیمیایی ومولکولی مغز است.درعین حال،کراک باعث بوجود آمدن تحمل و وابستگی جسمی بسیار شدیدی می شودکه در نتیجه آن،فردبه افزایش مقدارمصرف اجبار در مصرف مجدد آن باز میگردد.هماننداعتیادبه سایرمخدرها،بیمارزمان وانرژی زیادی راصرف تهیه مواد می نماید.بدیهی است بابروزاعتیادهدف یااهداف اصلی زندگی فردمصرف کننده تحت تاثیرتهیه ومصرف موادمی گردد.ودرواقع کریستال منجربه تغییرات بارز در مغزو رفتارفردمی شود.زمانیکه وابستگی جسمی به  کریستال بروز می نماید،بدن فردبه مصرف این ماده ا جبارا عادت پیداکرده است به نحوی که اگر مصرف آن به یکباره قطع گردد،علائم ترک یا محرومیت حاصل می شود.این علائم  معمولا چندساعت پس از آخرین مصرف نمایان می شوند که شایع ترین آنهاعبارت اند از:بی قراری،درد استخوان وعضلات،بی خوابی،اسهال،استفراغ،وحرکت غیرارادی درپاها.

وابستگی روانی یااعتیاد روانی، تامدت ها تصوربراین بوده است که وابستگی واعتیاد جسمانی علائم محرومیت وتلاش فرد برای رهایی وکاهش این علائم علت اصلی اعتیادفرد است.امادرحال حاضر روشن شده است که این نه تنهادلیل نیست ،بلکه درمواردمتعددثابت شده است که اشتیاق فردبرای مصرف مجددوعودمصرف یالغزش ممکن است هفته ها، ماهها وگاهی سال ها بعدنیزکه علائم ترک ازبین رفته بروزکند.بدان دلیل که وابستگی روحی وعاطفی به مواد عامل موثردیگردربازگشت ولغزش است. درواقع کراک نیزمانندسایرموادمخدرو روان گردان منجربه وابستگی روانی نیز می گردد،که نه تنهاجسم ومغزفرد بلکه روح وروان فردمعتادنیزدچاروابستگی شده است.و کراک درچندمنطقه مغزتاثیرمستقیم می گذارد،باعث کاهش تنفس می گردد،این عمل ازطریق تغییراتی که درفعالیت سلولی-  شیمیایی ساقه مغز به وجودمی آیدرخ می دهد،

 -  کریستال باعث تغییر سیستم لیمبیک می شود.این قسمت درمغزمسئول کنترل عواطف است که بامصرف کریستال یا کراک احساس لذت افزایش یافته وفردبه سرخوشی مصنوعی مبتلا می گردد.   کریستال همچون سایر مواد مورفینی نقش ضددرد نیزدارد   وباعث تعطیلی یااختلال در کارطبیعی غددمترشح ضددرد درمغز می گردد که درفردحالت طبیعی ترشح ضد دردها ازبین می رود.

ویکی ازدلایل یاموضوعات گرایش به مصرف مواد مخدرتوهم افزایش قوه باء(توان غریزه جنسی) می باشد.که اساسا  بعدازمدتی این غریزه دچار رخوت وسستی تمام خواهد شد.به نحوی که درجریان ترک یابعداز بازگشت به سیر طبیعی زندگی شدت صدمه به حدی است که فرد قادربه رفتارمعمول ولذت جنسی مناسب ویاحداقل از زندگی اش هم نمی باشد.

پس بجای آزمایش حتی برای یکیار مواد درتدبیر طراحی زندگی طبیعی وکسب لذت طبیعی وواقعی از تمامی عناصر طبیعی ومعمولی اطرافمان باشیم.وچنانچه آلوده شده اید هراس ازترک بخودراه ندهید واز خود فریبی های معمول بیماری اعتیاد نهراسید که افراد بسیاری بااراده فعل خواستن را عملی کرده اند وزمان زیادی را در سلامت وپاکی می گذرانند.

سخنی بامتولیان امور: ازآنجا که هیچ کس (فقیر  یا غنی بی سواد یا باتحصیلات بالاو...)از آلوده شدن درشرایط جدید مصون نیست،واین موضوع حدوحصری هم ندارد امروز پیشگیری مقدم برهرنوع درمان است هرچند تقابل با عرضه راهکار دردسترس است وپیشگیری دشوار اما صلاح ومصلحت در پیشبرد وجلوگیری از عرضه وکاهش تقاضا جزو اولویتهای هماهنگ تمامی مسئولین وبرنامه ریزان می باشد اختصاص اعتبار درتمامی بخش ها با توجه به ضرورت موضوع مهمترین اقدام می باشد ازسوی دیگرایجاد اشتغال وامکانات ورزشی تفریحی واطلاع رسانی به خانواده ها وانجام کارهای فرهنگی اجتماعی اساسی ترین راهکار درجهت پیشگیری وکنترل عرضه وتقاضا است . وبا آنان که موفق به ترک شده اند خانواده واجتماع رفتاری معمول وبدون برچسب داشته باشید تا مانع بازگشت ولغزش گردد .قطعا بی بدیل ترین ودست نیافته ترین سرمایه هر جامعه ای جوانان و نیروی کار وتوان فکری وذهنی آنان می باشد،پس باحفظ ارزشها دینی و اصول فرهنگی و با پایداری وپایبندی به بنیان اصیل خانواده وتقویت نظام اجتماعی پویا از آلودگی پبشگیری نمائیم به امید روزگاران بدون اعتیاد وهر نوع موادمخدر خانمان سوز و و یرانگر. دربرابر اراده انسان هیچ سدی ومانعی توان مقاومت و ایستادگی ندارد توان پاسخ رد به آن فردی که اولین بار تعارف به سیگار یاهر ماده مضردیگر را می نماید راهکاری موثر است.پس قدرت نه گفتن وعاقبت اندیشی هررفتاری رایادبگیریم و به فرزندانمان یادبدهیم.    توانا بود هرکه دانا بودزدانش دل پیربرنابود

توانایی ودانایی خودرا باموادمخدر با نادانی و ناتوانی جابجا نکنیم .

 الها چنان کن سرانجام کارتوخشنود باشی ومارستگار وبا اقتدابه امام علی (ع)بگوئیم یارب قوعلی خدمتک جوارهی

لطفا نقطه  نظرهای  خود را به آدرس : تهران دانشگاه تربیت مدرس گروه You +1"d this publicly. Undo

روانشناسی- متخصص روانشناسی خانواده محمدامین جلیلوند.

 به پست الکترونیک: Majalil@ut.ac.ir  E-mail: .


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط محمد امین جلیلوند 90/8/25:: 8:0 صبح     |     () نظر

 

موضوع : "اعتیاد زلزله زندگِی "

ابتداچند سوال :

مردم چقدر درامنیت یامصون ازبلای همه گیر اعتیاد هستند؟

مافیای موادمخدر دربیداری کامل است من ، شماوما چقدر؟

اساسا آیا کسی مصون است؟حدود اعتیاد کجاست و پایانی دارد؟چه والدینی که در حسرت سلامت فرزندان خود هستند، راستی چرا وچرا و...این بلا گریبان بسیاری راگرفته است؟

چاره کار چیست ؟بنظر بسیاری از صاحب نظران درمان درعلاج واقعه قبل از وقوع می باشد ،آنچه درپیش رودارید مسیری است جهت اطلاع رسانی وآگاه سازی درجهت کاهش تقاضا موادمخدر.

یکی از مشکلات عمده ای که نسل جوان جامعه با آن رو به روست،خطر اعتیاد و گرایش به مصرف مواد مخدر است. از آن جا که مصرف این گونه مواد (انواع سیگارها ،قرص ها ، مخدرها و....) در بین جوانان و نوجوانان رو به افزایش است، وظیفه والدین، مربیان و سایرنهادهای اجتماعی برای آگاه ساختن قشر جوان از عواقب مصرف مواد مخدر به

مراتب سنگین تر از قبل می شود. آمار نشان می دهد بالا تر ین رقم سنی معتادان در ایران بین 21 تا 27 سال است درصدزیادی اززندانیان40%به دلیل اعتیاد ویادراین ارتباط زندانی می باشند 50%زندانیان دررنج سنی 24تا29سال می باشند چرا؟

 با توجه به این موضوع والدین و مربیان باید سعی کنند با استفاده از روش ها و آموزش های لازم بچه ها را از همان دروان کودکی و پیش نوجوانی با آثار زیان بار مصرف این گونه مواد پیامدهای جسمی و روانی ناشی از آن آشنا نمی سازند .

اغلب جوانان با گذر از دروان بلوغ و نوجوانی دچار تغییرات جسمی روانی گوناگونی می شوند که ثاتیرات زیادی بر رفتارها و عکس العمل های هیجانی آنها نسبت به اطرافیان می گذارد احساس نارضایتی ، عصبانیت ، بی حوصلگی، مخالفت ، مبارزه جویی ،عدم همکاری، بی اعتنایی و عیب جویی، عدم همکاری از جمله بدخلقی هایی است که زندگی نوجوانان را دشوار تر از پیش می کند در مواردی این وپژگی های رفتاری  اخلاقی نوجوان به گونه ای است که آنان را شدید مستعد آلوده شدن به انواع کجروی ها و آسیب های اجتماعی می کند نوجوانان ارزشها و معیارهای اخلاقی والدینشان را کم تر می پذیرند و بیشتر در صدد یافتن استقلال و اثبات خویشتن اند .            

تعریف اعتیاد :

صاحب نظران درباره اعتیاد تعاریفی گوناگونی دارند، از جمله ا عتیاد را عبارت از تعلق و تمایل غیر طبیعی و مداومی می دانند که فرد نسبت به ماده مخدر پیدا می کند.اعتیاد از دیدگاه طب تعریفی دارد مبنی برا ینکه کلمه ی اعتیاد وابستگی به دارو است یعنی اینکه انسان براثر کاربرد نوعی ماده ی شیمیایی از نظر جسمی و روانی به آن وابستگی پیدا می کند طوری که بر اثر دستیابی و مصرف دارو احساس آرامش و لذت به دست می آورد و نرسیدن دارو خماری ، دردهای جسمانی ،احساس ناراحتی و عدم تامین را به دنبال دارد .

اعتیاد را به عادت کردن خوگرفتن ، خو گیرشدن و  خود را وقف عادت نکوهیده کردن معنی کرده اند به عبارت دیگر ابتلا ی اسارت آمیز به ماده ی مخدر که از نظر جسمی و روانی و اجتماعی زیان آور شمرده شود اعتیاد نام دارد .

معتاد:  کسی است که در اثر مصرف مکرر و مداوم متکی به مواد مخدر یا دارو شده باشد یا به عبارت دیگر قربانی هر نوع وابستگی دارویی یا روانی به مواد مخدر معتاد شناخته می شوند.

معتاد :معتاد به مواد مخدر کسی است که :

1) جبرا و بدون اختیار به استعمال مواد دست می زند.

2)به مواد مخدر و ابستگی جسمی روانی پیدا کرده و چون خود را به آن نیاز مند می بیند مجبور است آن را مصرف کند .

3)مجبور است به علت حالت مصو نیت و تحملی که در جسم و روان او نسبت به ماده ی مخدر ایجاد می شود،مرتباً مقدار مصرف خود و دفعات آن را افزایش دهد.

4)   از همین رو مرتباً جسم و روان خود را مسموم و مسموم تر می کند و روز به روز و بلکه ساعت به ساعت به این مواد کشنده و نابود کننده نیازمند تر و نسبت به آن بی اختیار تر و وابسته تر می شود.

    پس بیائیم بجای آزمایش موادحتی برای یکبار درتدبیر طراحی زندگی طبیعی وکسب لذت طبیعی و واقعی از تمامی عناصر اطرافمان باشیم.

ضمنا هیچ کس از آلوده شدن درشرایط جدید مصون نیست،وحدوحصر هم ندارد،دست بدست هم دهیم به مهر میهن خویش با حفظ وحفاظت از جوانان کنیم آباد؛قطعا بی بدیلترین ودست نیافته ترین سرمایه هر جامعه ای جوانان ونیروی کار وتوان فکری وذهنی آنان می باشد،پس باحفظ وانسجام بنیان اصیل خا نواده وتقویت نظام پایدار خانواده از آلودگی ها پبشگیری نمائیم.

        برای جلوگیری و پیشگیری از اعتیاد باید از ترک عادتهای پیش نیاز اعتیاد مثل سیگار ورفتار وکرداراعتیادی شروع کرد، اگر با نوجوان خود رو به رو شویم واو را در حال کشیدن سیگار ببینیم چه عکس العملی درما ایجاد می شود،تابحال فکرش رانکرده اید چرا ؟فکر ش هم سخت است؟ البته داد وفریاد درچنین مواقعی نتیجه ای ندارد توسل به نصیحت هم جز ایجاد مقاومت کار دیگری نمی کند لیکن اگر بتوان با شناخت انگیزه های قوی فرزند خودبه وی احساس مسئولیتی درهمان جهت و زمنیه بدهیم واین مسئولیت را روز به روز گسترش دهیم زودتر به نتیجه خواهیم رسید؛راههای آشنا نمودن اوبا ما در همین جاها رقم می خورد یعنی احساس دوست ویا دشمن بودن راستی چقدر فرزند دلبندتان شما را و ایدهایتان راقبول دارد هرپاسخی مثبت یا منفی دلیل خاص خودرا دارد ولی ای کاش فاصله تان زیاد نباشد تااثربخشیتان بیشتر باشد.

1-     داشتن اراده ی قوی و مصمم برای ترک سیگار از شرایط اولیه برای ترک سیگار است و به دنبال آن ورزش کردن و تقویت جسم و ایجاد فاصله بین وعده های سیگار و دوری از بلعیدن دود سیگار در شروع ترک آن بسیار موثر است.

   3- دادن آموزش های لازم از طرف اولیا و مربیان نحوه ی استفاده ی صحیح از اوقات فراغت ، همواره با پرکردن مناسب چنین اوقاتی با برنامه ریزی قبلی نوجوانان وجوانان از چنین اوقاتی استفاده بهینه وسودمند  ببرند.

  4- دادن آموزش به جوانان در مورد زندگی مستقل همراه با راهنمایی برای پیدا کردن شغل انتخاب زوج و تشکیل دادن خانواده با هدف مسئولیت پذیری بیشتر البته سرمایه گذاری و تعهدات لازم در این زمینه و برنامه ریزی برعهده دوست است که با اختصاص بودجه های لازم امکانات اشتغال و ازدواج جوانان را بیش از پیش فراهم سازد و بی برنامه گی دراین زمینه عواقب جبران ناپذیری دارد.

5- ایجاد فضاهای سالم تفریحی و سرگرم کننده در تمام نقاط کشورجهت جذب جوانان و نوجوانان از راهکارهای مهم است تا آن ها گرفتار محیط های نامناسب و افراد فاسد نشوند هماهنگی ارگان ها وسازمانهایی از قبیل آموزش وپرورش ، شهرداری ها،آموزش عالی و فن آوری ودیگر ارگان هایی که به نحوی دراین مسیر موثر هستند ضروری است مدیران اجرایی با ایجاد کلاسهای آموزش خانواده و با ارایه اطلاعات از طریق مدرسان به اولیا همراه با ارایه اعداد و ارقام معتادان جوان ونوجوان کشور معرفی عوامل موثری که بر اعتیاد آن ها تاثیردارند همچنین بامعرفی علائم و نشانه های اعتیاد اولیا را با این گونه علائم اشنا کنند تا آنها قادر باشند به موقع به پیشگیری های لازم بپردازند .

نتیجه گیری :

اعتیاد یکی از معضلات جامعه امروزی است اگر چه بحث تازه ای نیست با این وجود هنوز موضوع قابل بررسی در جوامع است که نظر همه اندیشمندان ، جامعه شناسان و روان شناسان را بخود معطوف کرده است هر ساله آمارهای فراوانی از معتادان به گوش می رسد که تمامی مسئولان جامعه در صدد رفع این معضل می باشند آن چه مهم است اینکه یک معتاد در محیط درون خانواده وخارج ازآن زندگی میکند و با افراد مختلفی درتماس می باشد که بر محیط خانواده و همچنین خارج از آن اختلالات فراوانی وارد می سازد بنابراین باید برای بقا ودوام خانواده وجامعه تلاش کنیم و درصدد رفع و ریشه کنی اعتیاد درجامعه برآییم .


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط محمد امین جلیلوند 90/8/25:: 7:58 صبح     |     () نظر
<      1   2   3      >