سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دورترین آفریدگانِ از خداوند متعال، دولتمندِ بخیل است . [امام علی علیه السلام]
صبح سعادت: سربلندی عدالت ابادانی

2. آیه تطهیر

خداوند می فرماید    : انَّما یُرِیْدُ اللَّه لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجسَ أَهلَ البَیتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً     (احزاب    : 33)

(خداوند فقط می‏خواهد پلیدی و گناه را از شما اهل بیت دور کند و کاملًا شما را پاک سازد    )

واژه «رجس» به معنای شی‏ء ناپاک است اعم از اینکه از نظر طبع آدمی ناپاک باشد یا به حکم عقل یا شرع و یا همه اینها     (مفردات راغب، ماده رجس    ) 

و اینکه در بعضی موارد رجس به معنای گناه یا شرک یا بخل و حسد و یا اعتقاد باطل و مانند آن تفسیر شده، در حقیقت بیان مصداقهایی از آن است وگرنه مفهوم این کلمه، مفهومی عام و فراگیر است، و همه انواع پلیدیها را شامل می‏شود. دلیلش هم این است که الف و لام رجس در این آیه الف و لام جنس است    .

تطهیر به معنای پاک ساختن است و در حقیقت تاکیدی بر مساله اذهاب رجس و نفی پلیدیها است، و ذکر آن به صورت مفعول مطلق نیز تاکید دیگری بر این معنی محسوب می‏شود .

و اما تعبیر اهل البیت به اتفاق همه علمای اسلام و مفسران، اشاره به اهل بیت پیامبر (ص) است، و این چیزی است که از ظاهر خود آیه نیز فهمیده می‏شود، چرا که بیت گرچه به صورت مطلق در اینجا ذکر شده، اما به قرینه آیات قبل و بعد، منظور از آن، بیت و خانه پیامبر (ص) است و روایات بسیار زیادی در منابع اهل سنت و شیعه وارد شده که می‏گوید: مخاطب در آیه فوق منحصرا پنج نفرند: پیامبر (ص)، علی، فاطمه، حسن و حسین علیهم السلام.

با وجود این نصوص فراوان که قرینه روشنی بر تفسیر مفهوم آیه است تنها تفسیر قابل قبول برای این آیه همین است. (نمونه 17/293)

بر حسب احادیث متواتر بین شیعه و سنی، آیه تطهیر در مورد اجتماع آن پنج شخصیت ممتاز عالم آفرینش در زیر کساء و صلوات پیغمبر (ص) بر آنها نازل شد، و آیه شریفه و احادیثی که در تفسیر آن وارد شده دلالت بر عصمت و جلالت شأن حضرت سید الشهداء (ع) دارد.

روایات بسیار فراوانی در مورد حدیث کساء به طور اجمال وارد شده که از همه آنها استفاده می‏شود، پیامبر (ص) علی، فاطمه، حسن و حسین را فرا خواند- و یا به خدمت او آمدند- و عبایی بر آنها افکند، و دعا کرد:

خداوندا! اینها خاندان من هستند، رجس و آلودگی را از آنها دور کن. در این هنگام آیه إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ . نازل گردید

دانشمند معروف حاکم حسکانی نیشابوری در شواهد التنزیل این روایات را به طرق متعدد از راویان مختلفی گرد آوری کرده است. (شواهد التنزیل 2/31)

امام صادق (ع) فرمود: سوره فجر را در هر نماز واجب و مستحبّ بخوانید که سوره حسین بن علی است، هر کس آن را بخواند با حسین بن علی (ع) در قیامت در درجه او از بهشت خواهد بود.

 بعد از جریان عاشورا وقتی به سر مبارک امام حسین (ع) جسارت شد واثلة بن اسقع برخاست و گفت:

سوگند به خدا من همواره علی، حسن، حسین و فاطمه را دوست می‏دارم بعد از اینکه شنیدم پیغمبر (ص) در حق آنها چه چیزهایی فرمود؛ یک روز در خانه ام سلمه در خدمت پیغمبر مشرف بودم که حسن آمد پیغمبر او را بر زانوی راستش نشانید و بوسید پس حسین آمد و او را بر زانوی چپش نشانید و بوسید پس فاطمه آمد و او را پیش روی خود نشانید پس علی را طلب کرد و گفت: «انَما یُرِیْدُ اللهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ اهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً» (صحیح مسلم 7/130)

واحدی در اسباب النزول، احمد در مناقب و طبرانی نقل کرده‏اند که آیه «انَّما یُرِیدُ اللهُ» در حق پنج نفر نازل شد: رسول خدا، علی، فاطمه حسن و حسین (ع) (اسباب النزول 1/368، فرائد السمطین 1/24 )

این آیه و احادیث متواتر دلالت بر عصمت حضرت سید الشهداء (ع) دارد و اثبات می کند هر عمل ، اقدام و نهضتی که آن حضرت و دیگر ائمه اهل بیت انجام دهند صواب و حق است.

3. آیه مباهله‏

خداوند می فرماید: فَمَنْ حاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَکُمْ وَ نِسَاءَنَا وَ نِسَاءَکُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَةَ اللَّهِ عَلَی الْکاذِبِینَ (آل عمران: 61)

(هر گاه بعد از علم و دانشی که (در باره مسیح) به تو رسیده، (باز) کسانی با تو به محاجّه و ستیز برخیزند، به آنها بگو: «بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم، شما هم فرزندان خود را ما زنان خویش را دعوت نماییم، شما هم زنان خود را ما از نفوس خود دعوت کنیم، شما هم از نفوس خود آن گاه مباهله کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم‏

از جمله آیاتی که بر فضیلت، و بلندی رتبه و مقام سید الشهداء (ع) به اتفاق مسلمانان گویا و ناطق است، آیه مباهله است.

از مظاهر و دلائل قوت ایمان پیغمبر (ص) به رسالتش داستان مباهله است زیرا پیشنهاد مباهله از طرف آن حضرت اگر مؤمن به دعوت خود نبود یک انتحار واقعی و دادن سند بطلان دعوت به دست دشمن بود. زیرا اگر نفرین نصارای نجران در حق آن جناب مستجاب می‏شد و یا آنکه نفرین پیغمبر (ص) به آنها مستجاب نمی‏گشت ، بطلان ادعاء آن حضرت آشکار می‏گشت لذا هیچ خردمندی چنین پیشنهادی نمی‏دهد مگر آنکه صد در صد اطمینان به استجابت دعای خود و هلاک دشمن داشته باشد، و پیغمبر اکرم (ص) چون یقین جزمی به صحت رسالت و استجابت دعاء خود و نابودی دشمن در صورت مباهله داشت با کمال شجاعت و صراحت، پیشنهاد مباهله داد.

شرکت دادن علی، حسن ، حسین و فاطمه زهرا (ع) در مباهله که به تعیین و امر خداوند بود نیز دلیل بر این است که این چهار نور مقدس که با پیغمبر در مباهله حاضر شدند شایسته‏ترین و گرامی‏ترین خلق در نزد خدا، و عزیزترین انسانها در نزد پیغمبر خدا بودند.

4. سوره «والفجر» و آیه «یا ایتها النفس المطمئنة»

در حدیثی از امام صادق (ع) آمده است: سوره فجر را در هر نماز واجب و مستحبّ بخوانید که سوره حسین بن علی است، هر کس آن را بخواند با حسین بن علی (ع) در قیامت در درجه او از بهشت خواهد بود. (مجمع البیان 10/481)

لازم به ذکر است که معرفی این سوره به عنوان سوره امام حسین بن علی (ع) ممکن است به این خاطر باشد که اباعبدالله الحسین (ع) مصداق روشن «نفس مطمئنه» است که در آخرین آیات این سوره مخاطب واقع شده است، همانگونه که در حدیثی ذیل همین آیات آمده است. (البرهان فی تفسیر القرآن 5/658)

و یا به خاطر اینکه لیالی عشر (شبهای دهگانه) یکی از تفسیرهایش شبهای دهگانه آغاز محرم است که رابطه خاصی با حسین بن علی (ع) دارد. (نمونه 26/439 )

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط محمد امین جلیلوند 90/8/29:: 1:56 عصر     |     () نظر

 

عنوان: " شیوه کنار گذاشتن سیگار

مضرات استفاده از سیگار:

آیا می دانید مواد غذائی در چه مدتی جذب بدن شما میشود؟نوشیدنی ها چطور؟ دود وگاز چقدر؟وکدامیک سریعتر جذب می شود ؟مطمئنا دود زمانی ثانیه ای دارد. آیا بدن موجودات زنده نیاز به سم دارد؟ ومی دانید نیکوتین سمی کشنده است ،جرم سیگار موجب تلف شدن موجودات زند ای چون افعی، مار ،فیل و...می شود،پس چراانسان را نمی کشد البته لازم به یادآوری است که تمام دانشمندان در تعجب از این موضوع می باشند.
سیگار یکی از دلایل اصلی بروز سرطان ریه است و متاسفانه زمانی تشخیص داده می‌شود که فرد 6 ماه بیشتر شانس زنده ماندن ندارد. به علت اثرات نیکوتین بر کار قلب و افزایش فشار خون اغلب سیگاریها با سکته‌های قلبی فوت می‌کنند. سیگار باعث غلیظ شدن خون و لخته شدن آن شده و سبب صدمه به مغز ، فلج ، سکته‌های مغزی و مرگ می‌شود. چسبندگی و غلیظ شدن خون سبب بسته شدن سرخرگها و یا سایر اعضا می‌شود که منجر به قطع عضو خواهد شد. با مصرف سیگار ، مسیرهای ورود هوا در بدن تنگ و مسدود شده و سبب آمفیزم و برونشیت و زمین گیر شدن فرد می‌شود. سرطانهای دهان ، گلو ، ریه ، مثانه و پانکراس در افراد سیگاری شایع است. زخمهای معده و اثنی عشر و مری اغلب در سیگاریها مشاهده می‌شود. افراد سیگاری اغلب مسن‌تر از سن واقعی خود به نظر می‌رسند چون سیگار سبب پیر شدن و فرسوده شدن سریعتر پوست می‌شود. خطر مرگ در افراد سیگار 4 برابر افراد غیر سیگاری است. 40 در صد افراد سیگاری قبل از سنین بازنشستگی فوت می‌کنند افراد غیر سیگاری حداقل 6 ساله بیشتر از سیگاریها عمر می‌کنند.

ترک سیگار یک موضوع همیشه مهم برای سلامتی:
اعتیاد به سیگار سخت‌ترین و بدترین نوع اعتیاد ما است که ترک آن فواید زیادی برای سلامتی فرد به ارمغان خواهد آورد ترک سیگار یکی از بهترین کارهایی است که افراد سیگاری می‌توانند در شرایطی انجام دهند تا به سلامت بدن خود کمک کنند بالغ بر 300 ماده شیمیایی خطرناک در دود سیگار وجود دارد قریب به 5 درصد منواکسید کربن (همان گاز کشنده کربن از اگزوز ماشینها خارج می‌شود) در دود سیگار وجود دارد و همین امر باعث کاهش جذب مقدار مناسب اکسیژن از خون می‌شود قیری که در آسفالت خیابانها استفاده می‌شود در دود سیگار نیز وجود دارد و می‌تواند سبب بروز سرطان شود. نیتروز ماده شیمیایی دیگری است که مصرف یک در میلیارد آن در مواد غذایی غیر مجاز شناخته شده است که دود سیگار حدود 5000 در میلیارد از این ماده موجود است. سایر موادی که با دود سیگار استنشاق می‌شود عبارتند از:    

* آمونیاک (   ammonia  ): ماده‌ای که در مواد منفجره در پاک کننده‌ها و سفیدکننده‌ها توالت بکار می‌رود.

   * سیانید (Cyanide  ): که سمی کشنده است.
    * فنلها: که در پاک کننده‌های رنگ بکار می‌روند.

برنامه چگونگی ترک سیگارخود را برای ترک سیگار آماده کنید!
فکر کنید ببنید که چه موقعی شما میل به دود کردن سیگار پیدا می‌کنید. آیا موقع روشن کردن سیگار در لحظه‌ای که قصد استراحت و متوقف کردن کاری را دارید؟ آیا وقتی به دوستی می‌رسید، بی‌اختیار قصد تعارف سیگار به او و روشن کردن سیگار را دارید؟ آیا پس از صرف غذا ، مایلید سیگاری دود کنید؟ آیا حضور در مکان خاصی شما را به استعمال دخانیات مایل می‌سازد؟ و آیا ...؟ پس از تفکر درباره این آیاها برنامه ریزی کنید که چگونه خود را در موقعیتی قرار ندهید. که میل یه سیگار کشیدن در شما را زنده نماید. بکوشید که مرتبا مشغول انجام کاری باشید. مثلا اگر پس از غذا میل به سیگار پیدا می‌کنید، بکوشید پس از صرف غذا ، بی‌درنگ از سر سفره و یا میز غذا بلند شوید و یا کار دیگری انجام دهید. اگر دوستان شما در شما میل به کشیدن سیگار را ایجاد می‌کنند بکوشید از آنها دوری کنید. مطمئنا اگر آنها دوستان خوبی باشند و بدانند شما برای ترک سیگار مصمم هستید آنها هم در این راه باید شمار را یاری کنند. فراموش نکنید که تغییر برنامه‌هایی که شما را به کشیدن سیگار سوق می‌دهد نیازی نیست که دائمی باشد. به محض اینکه شما این عادت زشت و ناپسند را ترک کردید می‌توانید برنامه قبلی و روزمره خود را بطور عادی برقرار نمایید.
روزی را برای شروع انتخاب کنید!بهترین امروز است نه فردا
برای ادامه استعمال دخانیات و یافتن بهانه برای این که آن را ترک نکنید معمولا با مشکلی مواجه نیستید. از اینرو باید برای شروع و اجرای تصمیم خود روزی(امروز وامروزفردادیراست) را برگزینید. نباید این روز روزی باشد که تحت فشارهای عصبی هستید تردیدی نیست که یافتن یک روز مناسب برای شروع ترک سیگار ممکن است آسان نباشد، ولی بکوشید هر چه زودتر وقت چنین روزی را تعیین کنید. فراموش نکنید که وسوسه‌های ادامه اعتیاد شما را در انتخاب این روز دچار تنبلی و تردید می‌کند. پس بکوشید هر چه زودتر ، روز شروع ترک اعتیاد را در تقویم زندگی خود مشخص کنید.کشیدن سیگار را متوقف کنید!روشن کردن و دود کردن سیگار را در روز تعیین شده "روز شروع ترک سیگار" متوقف کنید
همین امروزهم دیرشده است. بسیار آسان است. کار دیگری احتیاج نیست که انجام دهید. ابتدا باپکهای سبک یا غیر عمیق سپس فقط سیگاری روشن و دود نکنید.تحمل کنید، تحمل کنیدو تحمل کنید ؛ سیگار نکشید وووو نکشید !

یک روز تحمل کرده‌اید. و هر روز دیگری که به روز اول افزوده می‌شود بدون این که سیگاری کشیده باشید، پیروزی بزرگی محسوب می‌شود. هر لحظه که احساس می‌کنید به کشیدن سیگار احتیاج دارید به خودتان بگویید که "چقدر احساس سلامتی می‌کنید." پولی را که برای خرید سیگار هزینه می‌شد، حالا می‌توانید برای امر دیگری اختصاص دهید. بکوشید با پولی که اینک پس انداز می‌شود برای خاطرتان کاری انجام دهید.بسیاری از معتادان به سیگار می‌گویند چندین بار آن را ترک کرده‌اند ولی دوباره کشیدن آن را در نتیجه غلظت از نو آغاز کرده‌اند. در اینگونه مواقع ناامید نشوید. خود را نبازید. چون این ناشی از بی‌ارادگی شما نیست. در جامعه ما که متاسفانه مقرراتی برای جلوگیری از استعمال دخانیات در محیط کار و اماکن عمومی نیست این احتمال وجود دارد که میل به کشیدن سیگار در فردی که تازه سیگار را ترک کرده است زنده شود. و یا در محیطی سیگار بکشد که دیگران را دچار خطر نسازد.
بعد از ترک سیگار
:
در طی 20 دقیقه فشار خون و ضربان نبض کاهش می‌یابد. در طی 2 ساعت راههای تنفسی آرام شده و حجم تنفسی ریه افزایش می‌یابد و فرد می‌تواند به راحتی تنفس کند. در عرض 8 ساعت سطح منواکسید کربن و سطح اکسیژن به حالت عادی بر می‌گردد. در مدت 24 ساعت خطر حمله قلبی کاهش می‌یابد در طی 11 الی 3 ماه جریان خون و اعمال ریه تا یک گرم بهبودی یابد. در عرض 5 سال خطر سرطان ریه به نصف کاهش می‌یابد در مدت 10 سال پس از ترک سیگار ریه فرد همانند افراد غیر سیگار خواهد شد.


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط محمد امین جلیلوند 90/8/25:: 7:54 صبح     |     () نظر

صبح سعادت شعار سایت اینجانب تحت عنوان صبح سعادت

سعادت به معنی= سربلندی عدالت وآبادانی درتویسرکان

دراین دوره و هنگامه تعیین سرنوشت با حضور عالمانه ومتعهدانه شایسته است تا باانتخاب علمی دقیق وخودآگاهانه به سربلندی وبالندگی توام با عدالت وتوسعه مستمر درتمامی عرصه ها جهت تحقق عمران وآبادانی همه جانبه شهرمان که حقیقتا مستحق تمام وکمال است رابه حول وقوه اللهی ویاری غیرتمندانه مردم فهیم ودلسوز وولایت محور - خداجو انتظار می رود مطمئنا با دست خود سرنوشت خودرا رغم می زنیم ودرتمام 30سال گذشته خودمان چنین کرده ایم.

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط محمد امین جلیلوند 90/8/22:: 10:33 صبح     |     () نظر

مضرات و عواقب مصرف سیگار

طبق تحقیقات سازمان جهانی بهداشت در هر ‌8 ثانیه یک نفر در دنیا به علت استعمال دخانیات جان خود را از دست می‌دهد.
نتایج تحقیقات حاکی از آن است چنانچه افراد در سنین نوجوانی شروع به کشیدن سیگار کنند (بیش از ‌70 درصد موارد سیگاری شدن در این مرحله اتفاق می‌افتد) و مدت ‌20 سال یا بیشتر به این عمل ادامه بدهند بین ‌20 تا ‌25 سال زودتر از افرادی که به هیچ‌وجه در زندگی سیگار نکشیده‌اند، خواهند مرد.
تنها سرطان ریه یا بیماریهای قلبی پیامدهای استعمال دخانیات نیست بلکه مجموعه‌ای از مسایل و مشکلات بهداشتی در ارتباط با مصرف مواد دخانی وجود دارد که می‌تواند به لحاظ شرایط جسمانی و مقاومت ایمنی در افراد سیگاری بروز می‌کند، که برخی از آنها عبارتند از:
‌1- از دست دادن موها
با تضعیف سیستم ایمنی افراد سیگاری در اثر مصرف مواد دخانی، بدن این افراد مستعد ابتلا به انواع بیماریها از جمله «لوپوس اریتماتوز» می‌شود که این بیماری می‌تواند عامل از دست دادن موها، ایجاد زخم‌ در دهان، جوش‌های پوست روی صورت، سر و دست‌ها شود.
‌2 - آب مروارید (کاتاراکت)
افراد سیگاری ‌40 درصد بیش از افراد دیگر در معرض ابتلا به آب مروارید، کدر شدن عدسی چشم و ممانعت از عبور نور و در نهایت نابینایی هستند.
‌3 - چین و چروک
استعمال دخانیات باعث از بین بردن پروتئین‌های انعطاف دهنده پوست می‌شود؛ همچنین باعث تحلیل بردن ویتامین A و محدود کردن جریان خون در عروق پوست می‌گردد.
پوست افراد سیگاری خشک و دارای خطوط و چین خوردگی‌های ریزی در اطراف لبها و چشمهاست.
‌4 - ضایعات شنوایی
افراد سیگاری ‌3 برابر بیش از افراد غیر سیگاری به عفونت گوش میانی دچار می‌شوند.
‌5 - سرطان پوست
افراد سیگاری ‌2 برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری در معرض خطر ابتلا به نوعی سرطان پوست (پوسته پوسته شدن، برجستگی روی پوست) قرار دارند
‌6 - فساد دندانها
افراد سیگاری ‌5/1 مرتبه بیشتر از افراد غیر سیگاری در معرض خطر از دست دادن زودرس دندانها هستند.
‌7 - پوکی استخوان
منواکسید کربن یکی از اصلی‌ترین گازهای سمی در خروجی اگزوز اتومبیل و دود سیگار است، میل ترکیبی این گاز با خون بسیار بالاتر از اکسیژن است. این گاز باعث کاهش قدرت عمل اکسیژن در خون افراد سیگاری حرفه‌ای تا ‌15 درصد می‌شود.
استخوان‌های افراد سیگاری تراکم خود را از دست داده و به راحتی شکسته می‌شود همینطور زمان التیام یافتن و جوش خوردن آنها پس از شکستگی تا ‌80 درصد افزایش پیدا می‌کند.
‌8 - بیماریهای قلبی
بیماریهای قلبی ـ عروقی ناشی از استعمال دخانیات بیش از ‌600 هزار نفر را در سال در کشورهای توسعه یافته از بین می‌رود استعمال دخانیات باعث افزایش ضربان قلب، بالا رفتن فشار خون، افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا و گرفتگی عروق و نهایتا ایجاد حمله قلبی و سکته می‌شود.
‌9 - زخم معده
استعمال دخانیات مقاومت معده را در برابر باکتریها پایین می‌آورد؛ همچنین باعث تضعیف معده در خنثی سازی اسید معده و مقاومت در برابر آن بعد از غذا خوردن و بر جای ماندن باقیمانده اسید در معده و در نتیجه تخریب دیواره آن می‌شود.
زخم معده افراد سیگاری به سختی درمان می‌شود و احتمالی بهبودی آن تا زمانی که فرد سیگاری اکثرا اندک است.
‌10- تغییر رنگ انگشتان
قطران موجود در دود سیگار در اثر استعمال مستمر دخانیات روی انگشتان و ناخنها جمع شده و باعث تغییر رنگ آنها به قهوه‌ای مایل به زرد می‌شود.
‌11 - سرطان رحم و سقط جنین
استعمال دخانیات در دوران بارداری می‌تواند باعث افزایش خطر زایمان نوزاد با وزن کم و بروز مسایل بهداشتی در آینده شود. سقط جنین در مادران سیگاری ‌2 تا ‌3 برابر بیشتر است
‌12 - تغییر شکل دادن سلولهای جنسی در مردان
استعمال دخانیات باعث کاهش تعداد اسپرم و کاهش جریان خون در آلت تناسلی مردان و ناتوانی جنسی در این افراد می‌شود. ناباروری جنسی در مردان سیگاری نیز متداول‌تر از افراد غیر سیگاری است.
‌13 - سرطان
بیش از ‌40 عنصر سرطانزا در دود سیگار وجود دارد احتمال سرطان ریه ‌22 مرتبه بیشتر از افراد غیر سیگاری است.
طبق تحقیقات بی شماری که انجام شده است در صورت ادامه استعمال دخانیات توسط افراد سیگاری، احتمال مبتلا شدن آنها به انواع سرطان‌های دیگر از قبیل زبان، دهان، غدد، بزاق و حلق (‌6 تا ‌27 برابر)، سرطان بینی (‌2 مرتبه بیشتر)، گلو (‌12 مرتبه)، مری (‌8 تا ‌10 برابر)، حنجره (‌10 تا ‌18 برابر)، معده (‌2 تا ‌3 برابر)، کلیه (‌5 برابر)، آلت تناسلی مرد (‌2 تا ‌3 برابر)، لوزالمعده (‌2 تا ‌5 برابر) مقعد (‌5 تا ‌6 مرتبه) وجود دارد.

ترک سیگار

کسانی که سیگار کشیدن را ترک می کنند، عموماً می توانند پس از چند سالی به سطح افراد غیرسیگاری برسند، به ویژه اگر ترک سیگار را در جوانی انجام داده باشند. ترک سیگار ممکن است در چند مرحله انجام شود، از این رو تلاش مداوم امری ضروری است. فرآورده های حاوی نیکوتین که به ترک سیگار کمک می کنند، مانند پچ، آدامس، شکل استنشاقی یا اسپری بینی می توانند در کاهش تمایل به سیگار کشیدن و تخفیف علائم ترک موثر باشند.

کاربرد این محصولات در کنار انگیزه قوی برای ترک و وجود سایر حمایت ها مانند حمایت خانواده، دوستان، گروه ترک سیگار یا حمایت های تلفنی می تواند بسیار موثر باشد. برخی داروهایی که در آن ها نیکوتین به کار نرفته است می توانند فرد را در ترک سیگار یاری کنند. این داروها شامل بوپروپیون(زیبان) و نورتریپتیلین(آونتیل) هستند. هر دوی این داروها با نسخه پزشک به فروش می رسند. در برخی افراد کاهش تدریجی مصرف قبل از ترک، به کاهش علائم ترک کمک کرده و به آن ها اجازه می دهد که رفتارهای خود را به تدریج تغییر دهند.

استراتژی های کاهش تدریجی مصرف شامل به تاخیر انداختن هر وعده سیگار کشیدن، کاهش تعداد سیگارها و دودکردن بخش کمتری از هر نخ سیگار است. گر چه کاهش تدریجی مصرف می تواند برخی خطرات تهدید کننده سلامتی را کاهش دهد، اما برای سیگارکشیدن منطقه بدون خطر وجود ندارد. کاهش تدریجی نمی تواند جایگزین ترک سیگار شود.

:

ترک سیگار مثل هر اعتیاد دیگر و بلکه سخت تر از اعتیادهای دیگر است. برای ترک باید:
1) اول تصمیم جدی با خودتان بگیرید.
2) ترک تدریجی در مورد شما خیلی کارآیی ندارد، باید به یکباره آن را کنار بگذارید.
3) مقدار پولی را که در هر روز صرف خرید سیگار می کردید، محاسبه و از این پس به عنوان پاداش ترک سیگار برای خود چیزی را که همیشه دلتان می خواست بخرید، تهیه کنید.
4) یک نفر از دوستان یا اعضاء خانواده را مسئول کنترل خودتان کنید و به او 000/50 تومان بدهید و بگویی اگر ظرف ده روز آینده هیچ سیگاری نکشیدید، آن را به شما برگرداند و اگر سیگار کشیدید، آن را به عنوان تنبیه دیگر به شما ندهد.
5) اگر ظرف این مدت سیگاری نکشیدید برای خود با پولی که پس می گیرید ، جشنی را گرفته و تجربه زندگی بدون سیگار را به خود تبریک بگویید.



نوشته شده توسط محمد امین جلیلوند 90/8/15:: 6:47 عصر     |     () نظر

تویسرکان سرزمین طلای سبز ایران

شهرستان تویسرکان با 1556 کیلومتر مربع وسعت، دارای

 54 هزار هکتار زمین کشاورزی اعم از زراعی و باغی است، که 3/34 درصد آن را اراضی آبی و 65/7 درصد را اراضی دیم تشکیل می‌دهد.

 

گردو در این منطقه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است به نحوی که بیش از 34 درصد شاغلان شهرستان تویسرکان در بخش کشاورزی که مهم‌ترین تولید آن گردو است، مشغول فعالیتند.

با توجه به کیفیت و کمیت محصول گردو در تویسرکان، این شهرستان توانایی تبدیل شدن به مرکز تولید گردو در جهان را دارد،  منتهی تحقق این امر با کشاورزی سنتی امکان‌پذیر نیست بلکه در این زمینه کشاورزی باید به صورت صنعتی و مکانیزه انجام شود.

در حال حاضر تویسرکان مقام اول تولید گردو را در کشور به خود اختصاص داده و کشورمان بالاترین آمار رشد تولید گردو را در جهان دارد. طبق آمار سازمان جهانی خواربار، ایران از نظر سطح زیر کشت و تولید گردو پس از چین و آمریکا مقام سوم جهان و از نظر کیفی چند سال مقام اول را کسب کرده است که در کسب این عنوان، تویسرکان بیشترین سهم را دارد.به همین جهت، کانون ملی گردوی کشور تویسرکان را به‌عنوان قطب تولید گردو در کشور شناخته است.

 تدوین نقشه راهبرد و اهداف برنامه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت و ترسیم چشم‌انداز نهایی را از وظایف کانون ملی گردو در تویسرکان عنوان کرد و افزود: در چارچوب ارتقای سطح کمی و کیفی گردو، این شهرستان شاهد برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت با همکاری دانشگاه بوعلی سینا، جهاد دانشگاهی و دانشگاه جامع علمی- کاربردی خواهد بود.

کانون ملی گردوی کشور در تویسرکان می‌تواند در آینده با  همگرایی دستگاه‌های اجرایی استان و کشور، نقش اثرگذار خود را در ارتباط با تمامی عوامل درگیر در تولید و فرآوری گردو به بهترین وجه ایفا کند.

با اشاره به اثر مثبت برگزاری 2 جشنواره ملی گردو در تویسرکان، آمادگی این شهرستان را برای برگزاری جشنواره ملی و حتی جهانی اعلام کرد و گفت: از نکات تاثیرگذار برگزاری جشنواره ملی گردو می‌توان به رونق بی‌نظیر بازار گردو در سال جاری در تویسرکان اشاره کرد.

      مقرر شده تا در خصوص اجرای طرح‌های جاری شامل تامین نهال گردوی پیوندی، صنایع فرآوری و بسته بندی، احداث انبارهای فنی و مکانیزه و کلینیک‌های تخصصی مبارزه با آفات و بیماری‌های گردو طرح‌های لازم آماده شود.وی افزود: باید طرح‌های متناسب توسط مرکز تحقیقات کشاورزی، دانشگاه‌ها، سازمان‌های صنایع و معادن و  جهاد کشاورزی استان تهیه و از طریق استانداری برای تامین اعتبار لازم به  معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری ارائه شود.

 مهندس محمد خاکسار، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تویسرکان هم با اشاره به انتخاب تویسرکان به‌عنوان قطب تولید گردو گفت: برای بهبود وضعیت گردو، باید نکاتی را قبل و بعد از تولید در نظر داشت و قبل از تولید و با هدف بهره‌وری بیشتر، با ایجاد کلاس‌های آموزشی به بالا بردن سطح علمی باغداران کمک کرد.

از سوی دیگر، با تخصیص اعتبارات بیشتر و بالا بردن تعداد نیروهای متخصص در مرکز تحقیقات گردو می‌توان گام‌های بلندی برای بهبود وضعیت این محصول در استان برداشت. به‌علاوه، توجه به طرح خالص سازی باغ‌های گردو گزینه ای مؤثر در این راه است.

وی گفت: ایستگاه تحقیقات گردو در روستای کرزان، دومین مرکز تحقیقات گردو در کشور است و کار خود را با سرمایه‌گذاری بر روی 17 طرح تحقیقاتی به ویژه تحقیق و پژوهش  برای اصلاح ژنوتیپ‌های مختلف گردو و تولید نهال پیوندی آغاز کرده است.

خاکسار افزود: مرکز تحقیقات کرزان با تولید یک هزار اصله نهال پیوندی گردو در کشور به‌عنوان یکی از مراکز توانمند تحقیقاتی پژوهشی کشور مطرح است.

درددل خودمانی: واما این محصول استراتژیک چه حاصلی برای تولید کننده یا کشاورزهای منطقه دارد وامروز چگونه نگاهی به این محصول می شود به واقع نحوه عرضه این محصول با ابتدایی ترین شکل به فروش می رسد بدون هرنوع فراوری ویا بسته بندی مناسب این روزها که عرضه وحمل ونقل گردو انجام می شود اگر گذری به میدان امام ویا دیگر محل ها شود بسیار ابتدایی وغیر منطقی بارزدن درگونی های 50-60 کیلویی گردو به اصفهان وشیراز ودیگر بلاد حمل می شود به دقت

می توان باایجاد کارگاه فراوری می توان این محصول راباایجاداشتغال وعرضه مناسب عرضه نمود  

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط محمد امین جلیلوند 90/8/15:: 5:3 عصر     |     () نظر
<      1   2   3   4      >