سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ چون خبر غارت بردن یاران معاویه را بر أنبار شنید خود پیاده به راه افتاد تا به نخیله رسید . مردم در نخیله بدو پیوستند و گفتند اى امیر مؤمنان ما کار آنان را کفایت مى‏کنیم . امام فرمود : ] شما از عهده کار خود بر نمى‏آیید چگونه کار دیگرى را برایم کفایت مى‏نمایید ؟ اگر پیش از من رعیت از ستم فرمانروایان مى‏نالید ، امروز من از ستم رعیت خود مى‏نالم . گویى من پیروم و آنان پیشوا ، من محکومم و آنها فرمانروا . [ چون امام این سخن را ضمن گفتارى درازى فرمود که گزیده آن را در خطبه‏ها آوردم ، دو مرد از یاران وى نزد او آمدند ، یکى از آن دو گفت : من جز خودم و برادرم را در اختیار ندارم ، اى امیر مؤمنان فرمان ده تا انجام دهم امام فرمود : ] شما کجا و آنچه من مى‏خواهم کجا ؟ [نهج البلاغه]
صبح سعادت: سربلندی عدالت ابادانی

جلوگیری و پیشگیری ازاعتیاد

1-       برای جلوگیری و پیشگیری از اعتیاد باید از ترک سیگار شروع نمود اگر با نوجوان خود رو به رو شویم ووی را در حال کشیدن سیگار ببینم چه عکس العملی درما ایجاد می شود البته داد وفریاد درچنین مواقعی نتیجه ای ندارد توسل به نصیحت هم جز ایجاد مقاومت کار دیگری نمی کند لیکن اگر بتوان با شناخت انگیزه های قوی فرزند خودبه وی احساس مسئولیتی درهمان جهت و زمنیه بدهیم واین مسئولیت را روز به روز گسترش دهیم زودتر به نتیجه خواهیم رسید 2- داشتن اراده ی قوی و مصمم برای ترک سیگار از شرایط اولیه برای ترک است و به دنبال آن ورزش کردن و تقویت جسم و ایجاد فاصله بین وعده های سیگار و دوری از بلعیدن دود سیگار در شروع ترک آن بسیار موثر است .3- دادن آموزش های لازم از طرف اولیا و مربیان نحوه ی استفاده ی صحیح از اوقات فراغت ، هموراه با پرکردن مناسب چنین اوقاتی با برنامه ریزی قبلی نوجوانان وجوانان از چنین اوقاتی استفاده بهینه وسودمند ببرند.4- دادن آموزش به جوانان در موردزندگی مستقل همراه با راهنمایی برای پیدا کردن شغل انتخاب زوج و تشکیل خانواده با هدف مسئولیت پذیری بیشتر البته سرمایه گذاری و تعهدات لازم در این زمینه و برنامه ریزی برعهده دولت است که با اختصاص بودجه های لازم امکانات اشتغال و ازدواج جوانان را بیش از پیش فراهم سازد و بی برنامه گی دراین زمینه عواقب جبران ناپذیری دارد. 5- ایجاد فضاهای سالم تفریحی و سرگرم کننده در تمام نقاط کشوربخصوص مناطق کمتربرخوردارجهت جذب جوانان و نوجوانان از راهکارهای مهم است تا آن هاگرفتار محیط های نامناسب و افراد فاسد نشوند هماهنگی ارگان ها وسازمانهایی از قبیل آموزش وپرورش ، شهرداری ها،آموزش عالی و فن آوری ودیگر ارگان هایی که به نحوی دراین مسیر موثر هستند ضروری است مدیران اجرایی با ایجاد کلاسهای آموزش خانواده و با ارایه اطلاعات از طریق مدرسان به اولیا همراه با ارایه اعداد و ارقام معتادان جوان ونوجوان کشور معرفی عوامل موثری که بر اعتیاد آن ها تاثیردارند همچنین بامعرفی علائم و نشانه های اعتیاد اولیا را با این گونه علائم آشنا کننده تا آنها قادر باشند به موقع به پیشگیری های لازم بپردازند.

نتیجه گیری :

اعتیاد یکی از معضلات جامعه امروزی است اگر چه بحث تازه ای نیست با این وجود هنوز موضوع قابل بررسی در جوامع است که نظر همه اندیشمندان ، جامعه شناسان و روان شناسان را بخود معطوف کرده است هر ساله آمارهای فراوانی از معتادان به گوش می رسد که تمامی مسئولان جامعه در صدد رفع این معضل می باشند آن چه مهم است اینکه یک معتاد در محیط درون خانواده وخارج ازآن زندگی میکند و با افراد مختلفی درتماس می باشد که بر محیط خانواده و همچنین خارج از آن اختلالات فراوانی وارد می سازد بنابراین باید برای بقا ودوام خانواده وجامعه تلاش کنیم و درصدد رفع و ریشه کنی اعتیاد درجامعه برآییم ؛نقش ویرانگر اعتیاد بامراجعه به آمارواطلاعات عوامل موثر برطلاق،خودکشی،اضمحلال روابط خانوادگی،مترود شدن این افراد از جامعه ومحیط کاروفرسودگی جسمانی وروانی بهتر قابل درک می باشد. به امید جامعه ای خالی از هرگونه اعتیاد.


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط محمد امین جلیلوند 90/7/10:: 6:45 عصر     |     () نظر