سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سزاوارترین کس به دوستی، آن است که سودش برای تو و زیانش برای دیگری باشد . [امام علی علیه السلام]
صبح سعادت: سربلندی عدالت ابادانی

چرا ماه‌ رجب‌، رجب‌ المبسم الله الرحمن  الرحیمرجب‌ نامیده‌ شده است‌؟

 

لغت‌ شناسان‌ واژه‌ رجب‌ را به‌ عظمت‌ معنا کرده‌اند، و مرجب‌ به‌ معنای‌ "مورد عظمت‌ قرار داده‌ شده‌" می‌باشد. رجب‌ هفتمین‌ ماه‌ از سال‌ قمری‌ است‌. بدین‌ جهت‌ بدان‌ رجب‌ المرجب‌ گفته‌اند که‌ قبایل‌ عرب‌ به‌ آن‌ ماه‌ احترام‌ قایل‌ بوده‌ و آن‌ را بزرگ‌ می‌شمردند و جنگ‌ را در آن‌ ماه‌ جایز ندانسته‌ و یکی‌ از ماه‌های‌ حرام‌ شمرده‌ می‌شد.

بعد از ظهور اسلام‌ بدان‌ "شهر اللّه‌" گفته‌ و تعظیم‌ می‌نمودند. در آموزه‌های‌ دینی‌ ماه‌ رجب‌ از جایگاه‌ و اهمیت‌ خاص‌ برخور دار است‌ که‌ حکایت‌ از عظمت‌ این‌ ماه‌ دارد در روایتی‌ آمده‌ است‌، ‌: "رجب‌ نام‌ جویی‌ است‌ که‌ از عسل‌ شیرن‌تر و از برف‌ سفیدتر است‌، هر که‌ در این‌ ماه‌ روزه‌ دارد، از آن‌ جوی آبش‌ دهند".

 

 

 

هر چیزی مقدمه ای دارد و هر چقدر ،امری مهم تر و اساسی تر و سرنوشت ساز تر باشد ، به همان نسبت مقدمه مهم تری نیز خواهد داشت لابد سرّی هست که برای رسیدن به این ماه مقدمه ای همچون ماه رجب وجود دارد . بسیاری از کسانی که نمی توانند در ماه رمضان از روزه و روضه خود فیض کافی ببرند و از مهمانی خدا بهره وافر ببرند ، اگر خوب نگاه کنیم متوّجه می شویم  که در شناخت و درک اولین مقدّمه ماه رمضان المبارک یعنی ماه رجب المرجب کوتاهی کرده اند و چون خشت اوّل بنای خود سازی و معنویت را کج نهاده اند . درخت ایمانشان تا ثریای رمضان کج و ناراست بالا رفته است . چه خوب که از همین الان که در ماه رجب قرار داریم در بازشناسی خود و تنظیم رابطه مان با خدا کوشا و ساعی باشیم تا به آمادگی کامل وارد ماه های شعبان و رمضان گردیم . در فضیلت ماه رجب چه بسیار که گفته شده، از اعتکاف گرفته تا ایام ابیض و ولادت حضرت امیر ( ع ) و روزهای مؤکد این ماه تا مناجات های شبانه و دعاهای آشنا .

انشالله که توفیق همراهان باشد تا هر چه بیشتر از برکات این ماه پر فیض بهرهء کامل ببریم حقیر را هم از دعای خیرتان فراموش نکنید.

 

 

 

به قول عرف و فقیه بزرگ ، ملا محسن فیض کاشانی :
              ز هر چه غیر یار استغفر الله                زبود مستعار استغفرالله
دمی کان بگذرد بی یاد ِ رویش             از آن دم بی شمار استغفر الله
 
تمام این سه ماه مبارک رجب ، شعبان و رمضان نقاط اوج و قلّه هایی دارند . ماه مبارک رمضان لیالی قدر را دارد یعنی شب 19 ، شب 21 و مخصوصاً شب 23 ماه رمضان اوج آنست ، ماه شعبان اوجش نیمهء شعبان است که همچون شب قدر اوج دارد و اعمال مخصوصی دارد و اوج ماه رجب ایام البیض یعنی روزهای روشنایی است و آن 13، 14 و 15 رجب المرجب است . خوشا به حال آنانکه در این روزها توفیق اعتکاف در مساجد جامع – و این مسجد جامع امام علی (ع) هامبورگ – را یافته اند تا قدر ذرّه ذره و لحظه لحظهء این روزها و شبهای ملکوتی را بدانند . آنانی که با همّت بلند خود همه چیز و همه کار و همه کس را کنار گذاشته اند و در این سه روز معتکف کوی یار شده اند . آنانی که شکرهای شیرین این ایام را در لحظه های عبادت خود می چشند و شهد مناجات را در ایام اعتکاف می نوشند و بدا به حال آنانی که از ظرفیت وجود انسانی خود و از ظرفیت این ایام ملکوتی هیچ استفاده ای نمی کنند و رجب و غیر رجب برایشان تفاوتی ندارد . انسانی که به قول حافظ قدرت شهبازی و پرواز در اوج را دارد ولی به مقام مگس قناعت می کند !
عمر بگذشت به بی حاصلی و بوالهوسی             ای پسر جام می ام ده که به پیری برسی
چه شکر هاست در این شهر که قانع شده اند            شاهبازان طریقت به مقام مگسی
                        « حافظ »
لیلة الرغائب از بوستان های بزرگ رجب المرجب است، رغائب جمع رغیبه است یعنی بخششی بزرگ و شب رغائب، یعنی شب بخشش‌های بزرگ و آن اولین شب جمعه هر ماه رجب است، پیامبر گرامی فرمودند؛ از آن شب غافل نشوید که فرشتگان آن را لیلة الرغائب نامیده‌اند! چرا که چون پاسی از شب گذشت، هیچ فرشته‌ای نیست مگر این که در کنار کعبه مشرفه آید و آنگاه خدای بزرگ نظر رحمت بر آنان اندازد و بفرماید: ای فرشتگانم هر چه خواهید به شما عطا نمایم، فرشتگان در پاسخ گویند بارالها از تو می‌‌خواهیم روزه‌داران این ماه را ببخشایی، خدای بزرگ در پاسخ فرماید: بخشیدم



اولین شب جمعه ماه رجب را لیلةالرغائب به معنی شب آرزوها می‌گویند. گویی که روزه‌داران نخستین روز ماه رجب و نمازگزاران اولین شب جمعه این ماه به تمام آرزوهای خود خواهند رسید. برای این شب عملی از رسول خدا (ص) ذکر شده که فضیلت بسیاری دارد و بدین قرار است:
در صورت امکان و بلامانع بودن، روزه گرفته شود. چون شب جمعه شد مابین نماز مغرب و عشاء 12 رکعت نماز اقامه شود که هر دو رکعت به یک سلام ختم می‌شود و در هر رکعت، یک مرتبه سوره حمد، 3 مرتبه سوره قدر و 12 مرتبه سوره توحید خوانده شود و چون 12 رکعت به پایان رسید، 70 بار ذکر «اللهم صل علی محمد النبی الامی و علی آله» گفته شود. پس از آن در سجده70 بار ذکر «سبوحٌ قدوسٌ رب الملائکة والروح» گفته شود. پس از سر برداشتن از سجده، 70 بار ذکر «رب اغفر وارحم و تجاوز عما تعلم انک انت العلی الاعظم» گفته شود. دوباره به سجده رفته و 70 مرتبه ذکر «سبوح قدوس رب‌الملائکة والروح» گفته شود. در اینجا می‌توان حاجت خود را از خدای متعال درخواست کرد. 


خداوند ان شاءالله همهء ما را از رجبیون قرار دهد . و از جملهء کسانی که مِی حقیقت را از پروردگارشان بر می گیرند و می نوشند ( وسقاهم ربهم شراباً طهوراً ) [ انسان ، 21 ] 

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط محمد امین جلیلوند 92/2/22:: 9:53 عصر     |     () نظر