سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و در گفتارى فرموده است که : ] و بر آنان والیى فرمانروا شد که کار را بر پاداشت و استقامت ورزید تا دین برقرار گردید . [نهج البلاغه]
صبح سعادت: سربلندی عدالت ابادانی

 والدین به نوجوانان بگوِیند که مِی توانند مسائل و مشکلات و خواسته هاِیشان را بعنوان ِیک دوست با آنها در میان بگذارند تا در کنار هم راه حل منطقِی براِی آن بِیاِبند . در چنِین مواقعِی است که مِی توان احساس وابستگِی به والدِین را در نوجوان به وجود آورد .

 خوش اخلاقِی و شوخ طبعِی ، ِیکِی از بهترِین راه حل هاِی از بِین بردن ناسازگارِی فرزندان است . بنابراِین والدِین سعِی کنند تا خستگِیها و مشکلات بِیرون را به خانه نِیاورند . سعِی کنند جذاب و جالبِی را که در طول روز براِیشان رخ داده ، براِی فرزندان مطرح کنند تا آنها وجود خود را احساس کنند .

 هنگامِیکه خطاِیِی از فرزندشان سرزد ، عصبانِیت ِ چاره کار نِیست ، با دعوا و تنبِیه بدنِی مشکل حل نمِی شود، تنها صبروحوصله مِی تواند چاره ساز باشد . در آرامش ، بهتر و منطقِی تر مِی توانند تصمِیم بگِیرند و چنانچه مشاهده نمودند که فرزندشان ناراحت و عصبانِی تر از خود آنها است ، سعِی کنند به او آرامش دهند و بگذارند تا خودش افکار منفِی اش را از ذهن دور کند پس اولِیاء همِیشه در هنگام عصبانِیت ، آرامش خود و نوجوان را در نظر داشته باشند .

 والدین اراده کنند چنانچه که در طول دوران زندگِی فرزندانشان مرتکب کار خلافِی شدند ، آرامش طرفِین را در نظر گرفته و کاملا" از روِی منطق جهت برخورد با اِین عمل ، تصمِیم بگِیرند که آِیا تنبِیه و قهر موثرتر است ِیا تشوِیق ؟

 تشوِیق و تاِیِید ِیک نوجوان از طرف والدِینش باعث مِی شود تا انگِیز? بدرفتارِی وِی از بِین برود و در واقع احساس وابستگِی نسبت به والدِین و اطرافِیان داشته باشد . تشوِیق و اهمِیت دادن به رفتارهاِی مثبت و توجه و تاکِید برآنها باعث مِی شود تا او اعتماد به نفس را در خود احساس کرده و از ارزش چنِین رفتارهاِیِی مطلع و د رتداوم آنها بکوشند.بصیرت درتربیت بالاترین نعمت است.

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط محمد امین جلیلوند 90/9/29:: 1:45 عصر     |     () نظر