سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش، حرز (نگهدارنده) است . [امام علی علیه السلام]
صبح سعادت: سربلندی عدالت ابادانی

 دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی ومدرس دانشگاه

       بحث: خانواده از ابتدای تاریخ تاکنون در بین تمامی جوامع بشری، به عنوان اصلی ترین نهاد اجتماعی, زیربنای جوامع و منشأ فرهنگها، تمدنها و تاریخ بشر بوده است، پرداختن به این بنای مقدس و بنیادین و حمایت و هدایت آن به جایگاه واقعی و متعالی اش، همواره سبب اصلاح خانواده بزرگ انسانی و غفلت از آن موجب دور شدن بشر از حیات حقیقی و سقوط به ورطه هلاکت و ضلالت بوده است. اسلام به عنوان مکتبی انسان ساز بیشترین عنایت را به تکریم، تنزیه و تعالی خانواده دارد و این نهاد مقدس را کانون تربیت و مهد مودت و رحمت می­شمرد و هدایت و شقاوت جامعه انسانی را منوط به صلاح و فساد این بنا می­داند و هدف از تشکیل خانواده را تأمین نیازهای مادی، عاطفی و معنوی انسان از جمله دستیابی به سکون و آرامش و بقاء نسل برمی­شمارد. دستیابی به این اهداف والای مکتب اسلام و حفظ و حراست دقیق و مستمر از آن، نیازمند توجه جدی به خانواده و پیاده کردن قوانین مربوط به آن در اسلام است و ضروری است کلیه برنامه ریزیها و سیاستگذاریها در تمام سطوح، حق مدارانه و ملهم از نگرش توحیدی و در راستای تعالی و مصالح خانواده باشد. وخانواده شامل پدرومادرو فرزند یا فرزندان می­باشد. مطمئن باشید یک بار و فقط یک بار فرصت زندگی داریم و لا غیر فکر می­کنید غیر از این است، پس شرایط وعوامل را بخدمت بگیریم. زمانی دیگر برای حیات یا تغییر و تحول وجود ندارد. باتاسی از امام(ره) که می فرمایند هراصلاحی نقطه اولش خود انسان است. و به عنوان عضوی ازخانواده و جامعه، موارد دوازده گانه زیر برای کسب زندگی سعادتمندانه نیاز به تدبیر، تأمل و عمل صحیح بادقت دارد:

1- شرایط و موقعیت فعلی شما چیست؟ اگرمی­خواهید برنامه­ریزی درستی برای زندگی تان داشته باشید، باید موقعیت و شرایط فعلی زندگی تان رابه طور شفاف و روشن مشخص کنید. زندگیتان برای تغییرکردن، دروضعیت خیلی بدی نیست وخیلی دیرهم نشده است.(تحلیل عینی وضعیت).

2-چیزی راکه خواهان آن هستید، یاموفق به کسب آن می­شوید و یا موفق نمی­شوید. پس حداکثر سعی خود را بکنید تا جزء افرادی باشید که موفق می­شوند. تفاوت آدم موفق و شکست خورده یا وامانده درچیست؟ فرد موفق بعد از هر شکست برمی­خیزد اما  فرد ناموفق بلند نمی­شود و از روزگار درس حرکت نمی­آموزد.

3- برای موفق شدن در هرکاری ابتدا باید اطلاعات لازم برای رسیدن به خواسته تان را جمع­آوری کنید. این اطلاعات و مهارت­ها برای موفقیت شما ضروری هستند. با کسب آمادگی لازم برای این کار، سعی کنید چگونگی زندگی با موفقیت و قواعد آن راپیدا کنید.

4 شما خودبه وجودآورنده تجربه­ هایتان هستید پس خودتان باید مسئولیت زندگی تان رابپذیرید. شما نمی­توانید از مسئولیت اینکه چرا و چگونه زندگی­تان این­گونه است شانه خالی کنید. هرگز نقش یک قربانی را بازی نکنید و از وقایع گذشته برای خود بهانه­سازی نکنید.(خودکرده راتدبیرخودباید).


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط محمد امین جلیلوند 91/2/3:: 12:0 صبح     |     () نظر